فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

آموزش جا به جایی بیماران و سالمندان از روی ویلچر

آموزش  جا به جایی بیماران و سالمندان از روی ویلچر

قوانین کلی جا به جایی سالمندان ، معلولان و بیماران در منزل

 

  • فاصله بین سطوحی که بین آنها  جا به جایی باید انجام شود ، تا حد امکان کم باشد . سطوحی که بین آنها جا به جایی انجام می شود ، ارتفاعشان باید یکسان و یا تا حامکان هم سطح باشند .
  • در حین جا به جایی سالمند و یا شخص معلول ، مراقب تماس پوست بدنتان با چرخ ها ، جا پایی ، نشیمن و سایر سطوح باشید چرا که ممکن است باعث آسیب به شخص شوند .
  • همواره سطوح جا به جایی ، اعم از تخت بیمار ، صندلی چرخدار ، ویلچر و یا صندلی حمام و صندلی توالت فرنگی را پیش از اقدام به جا به جایی  قفل یا تثبیت نمایید .
  • اطمینان حاصل کنید که سوند یا سایر وسایل جمع کننده خارجی ادرار در حین چا به جایی به جایی گیر نمی کند .
  • قبل ازجا به جایی ، دسته ، جا پایی و ترمز الحاقی ویلچر و یا صندلی حمام چرخ دار را جدا کنید چرا که ممکن است در حین جا به جایی بیمار ممانعت ایجاد کنند .
  • مطمئن باشید شخص بیمار در حین جا به جایی از تعادل کافی برخوردار است .
  • بیماران و معلولینی که به تنهایی می خواهند از روی تخت و یا ویلچر و یا توالت فرنگی جا به جا شوند برای حفظ تعادل بیشتر و ایمنی در حین جا به جایی از دستگیره های سالمندی کمکی و یا کفش های ضد لغزش استفاده کنند .

  • شخص معلول در صورت امکان باید از سمت قوی تر بدن خود جا به جا شود .

  • طی جا به جایی در ماشین ، مراقب باشید که سر معلول به قسمت بالای درب اصابت نکن . صندلی ماشین را تا حدامکان عقب ببرید .

  • زمانی که فاصله جا به جایی زیاد باشد از تخته جا به جایی معلولان و سالمندان استفاده کنید . تخته های جا به جایی بیماران باید کاملا زیر باسن فرد معلول روی سطح مورد نظر باشد . تخته ترنفب بیمار نباید برای لیز خوردن استفاده شود . جدا شدن فرد از تخته ترنسفر بیمار الزامی است .

  • زمانی که امکان جا به جایی فرد ناتوان جسمی و حرکتی توسط خود شخص معلول و یا جانباز وجود نداشته باشد و یا توانایی کافی برای این کار را ندارد از فرد کمکی می بایست استفاده شود .

  • فیزیوتراپیست ها باید زمان کافی برای آموزش نحوه جا به جایی افراد سالمند و یا معلول رابرای شخص مراقب اختصاص دهند .

  • شما به عنوان شخصی که وظیفه مراقبت از سالمد و یا معلول را عهده دار شده اید باید دقت داشته باشید که در حین جا به جایی و انتقال بینار از روی تخت بر روی صندلی چرخ دار و یا ویلچر ، انتقال فرد سالمند از روی ویلچر به روی صندلی حمام ویا صندلی توالت فرنگی ، زانوهای خود را خمیده کرده و پشت خود را صاف نگه دارید ، تا از صمه دیدن خود جلوگیری کنید .

  • در حین جا به جایی شخص مراقب باید با پاهایش بلند شود نه با کمرش ، در غیر اینصورت امکان اسیب دیدگی وجود دارد .

  • تا حدامکان اجازه دهید هر کاری که توسط خود فرد معلول امکان پذیر است به وسیله خودش و بدون دخالت و کمک دیگران انجام شود ، و فقط شخص کمکی ، تنها جهت کمک به او در اموری که توسط شخص معلول و یا سالمند قابل انجام نیست ، وارد عمل شود .

  • فیزیوتراپیست ها باید به شخص کمکی بگویند که نگاهشان به سمت محلی باشد که فرد کم توان می خواهد به آن منتقل شود. فرد و کمکی وی باید با سه شماره عمل جا به جایی را انجام دهند .

  • بهتر است هنگام جا به جایی بیمار و یا سالمند ، از کمربند و یا تسمه هایی که اطراف زانوهای فرد به منظور کمک به بلند شدن بسته می شود استفاده نشود  . شخصی که به فرد برای انجام این کار کمک می کند ، باید دستانش را زیر دو طرف باسن وی بگذارد .

  • هنگام جا به جایی بیماران به صندلی چرخدار و یا ویلچر برقی به سطوح دیگر ف از خاموش بودن و قفل بودن ویلچر اطمینان حاصل کنید .

 

چگونگی جا به جایی سالمندان و معلولان بر روی صندلی چرخدار و ویلچر

 

فرد بیمار ، سالمند و یا معلول به منظور حفظ حالت مناسب بدن بر روی ویلچر و پیشگیری از بروز هر گونه آسیبی در نقاط استخوانی بدن ، کاملا صاف بر روی صندلی چرخدار حمل بیمار بنشیند . ایجاد زخم در ناحیه استخوان خاجی زمانی رخ می دهد که فرد به طور صحیح بر روی صندلی چرخدار ننشیند . این شیوه نشستن را نشستن روی ناحیه خاجی نیز می نامند . شیوه و طرز ایستادن و مکانیسم بدن نفر کمکی در پیشگیری از آسیب فوق ، ضروری است .

 

شیوه انتقال باسن فرد بیمار به انتهای نشیمنگاه صندلی چرخدار هنگامی که نفر کمکی مقابل وی قرار دارد

 

  • ترمز های صندلی چرخ دار را قفل نمایید.
  • نفر کمکی در مقابل صندلی چرخدار بایستد .
  • زانوهای نفر کمکی باید در دو طرف زانوهای شخص بیمار قرار گرفته و آن ها رادر بر گیرد و نگاه دترد . شخص معلول باید در حالی که دستانش را دور شانه های نفر کمکی حلقه کرده به سمت جلو خم شود .
  • نفر کمکی می باید زیر باست شخص سالمند و یا معلول را بگیرد .
  • نفر کمکی باید به آرامی شخص معلول را به طرف خود کشیده و بعد به سرعت با کمک زانوهای خود به زانوهای فرد فشار وارد آورده و باسن وی را به انتهای نشیمنگاه صندلی چرخدار ببرد.

 

شیوه انتقال باسن شخص معلول به انتهای نشیمنگاه ویلچر، هنگامی که نفر کمکی در پشت سر وی قرار دارد

 

  • نفر کمکی باید پشت صندلی چرخدار بایستد .
  • شخص  سالمند و یا معلول  باید دستانش را روی سینه ، درون هم حلقه کند و به عبارت دیگر دست به سینه بنشیند .
  • نفر کمکی باید از زیر بغل فرد دستان شخص بیمار را به صورتی که با هر دستش مچ دست مخالف را گرفته است بگیرد و او را محکم بغل کند .
  • در انتها فرد کمکی با شمارش از یک تا سه شخص بیمار را بلند کرده و به انتهای نشیمنگاه صندلی چرخدار بیاورد .

 

روش دیگر انتقال باسن فرد سالمند به انتهای نشیمنگاه صندلی چرخدار ، هنگامی که نفر کمکی در پشت ویلچر وی قرار دارد

 

  • ترمزهای صندلی چرخدار حمل بیمار را قفل نمایید .
  • فرد به سمت جلو خم شده و به منظور کمک به جا به جایی ، دستانش را بر روی پاها و یا دسته های صندلی چرخدارش بگذارد .
  • سپس نفر کمکی دستانش را زیر باسن شخص بگذارد .
  • و در انتها با شمارش از یک تا سه در حالیکه فرد برای کمک به جا به جایی اش بر روی پاها و یا دسته های صندلی چرخدار فشار آورده و خود را به سمت بالا می کشد ، شخص کمکی وی را بلند نموده و به انتهای نشیمنگاه صندلی چرخدار می آورد .

 

شیوه انتقال باسن فرد بیمار به انتهای نشیمنگاه صندلی چرخدار با کمک دو نفر

 

  • ترمزهای صندلی چرخدار حمل بیمار و یا ویلچر را قفل نمایید .
  • یکی از نفرات کمکی جلو و دیگری پشت صندلی چرخدار بایستد .
  • فرد معلول و یا سالمندی که از ویلچر استفاده می کند باید دستانش را از روی سینه درون هم حلقه نماید ، اصطلاحا دست به سینه بنشیند .
  • نفر کمکی که پشت سر ایتاده ، باید از زیر بغل شخص بیمار ، دستان او را به صورتی که با هر دو دستش ، مچ دست مخالف فرد بیما را نگاه داشته ، گرفته و او را محکم بغل نماید .
  • نفری که جلو بیمار ایستاده است با هر دو دستش زیر ران های بیمار را بگیرد .
  • با شمارش اعدار ار یک تا سه ، فرد باید شانه هایش را به هم بفشارد و یا یک نفس عمیق بکشد . سپس نفری که پشت سرش ایستاده وی را بلند نماید ، در حالیکه نفر مقابل زانوهای او را بالا برده و به سمت عقب می برد . توجه داشته باشید هر دو نفر کمکی برای انجام این کار یعنی بلند کردن فرد از نیروی پاهایشان به جای کمرشان استفاده نمایند.

 

شیوه انتقال باسن فرد بیمار به جلوی نشیمنگاه صندلی چرخدار با کمک دو نفر

 

  • ترمزهای صندلی چرخدار حمل بیمار را قفل نمایید .
  • یکی از نفرات کمکی جلو و دیگری پشت ویلچر بایستد .
  • نفری که جلو ایستاده است با کمک دستانش ، ران های شخص سالمند و یا بیمار را بگیرد .
  • نفری که پشت سر بیمار ایستاده است ، باید از زیر بغل شخص بیمار دستان او را بگیرد ، به صورتی که با هر دستش ، مچ دست مخالف فرد را نگاه داشته باشد ، او را محکم به بغل بگیرد .
  • با شمارش از یک تا سه فرد سالمند و یا معلول باید شانه هایش را به هم فشرده و یا یک نفس عمیق بکشد . سپس همزمان با بلند کردن شخص توسط نفر پشت صندلی چرخدار ، نفری که در مقابل ایستاده باید زانوهای وی را بلند نماید.
  • توجه  اشته باشید هر دو نفر کمکی برای انجام این کار باید از نیروی پاها به جای نیروی کمرشان کمک بگیرند .

 

آموزش قرار دادن باسن شخصی که از ویلچر استفاده می کند در وسط صندلی چرخدار

 

  • ترمزهای صندلی چرخدار و یا ویلچر را قفل نمایید .
  • نفر کمکی در آن سمت صندلی چرخدار که باسن باید به آن سو برده شود ، بایستد .
  • نفر کمکی با کمک دستانش زیر ران و باسن فرد را گرفته و به سمت کنار صندلی چرخدار منتقل نماید . به طوری که نشیمنگاهش در وسط صندلی چرخدار قرار گیرد ،
  • به این نکته توجه کنید که نفر کمکی برای انجام این کار باید از نیروی پاها به جای نیروی کمر استفاده کند .

 

آموزش قرار دادن باسن شخص سالمند و یا بیمار در وسط صندلی چرخدار هنگامی که نفر کمکی در جلوی ویلچر ایستاده است

 

  • ترمزهای صندلی چرخدار را قفل نمایید .
  • نفر کمکی در مقابل صندلی چرخدار و جهتی که جا به جایی شخص بیمار به آن سمت باید انجام شود بایستد .
  • فرد به سمت جلو خم می شود ف در حالیکه در این وضعیت توسط بالا تنه و یکی از دستان نفر کمکی ، حمایت می شود ، دست دیگر نفر کمکی باید زیر باسن فرد قرار گیرد .
  • با شمارش اعداد ، نفر کمکی باسن فرد را بلند کرده و به وسط نشیمنگاه صندلی چرخدار منتقل می نماید .
  • در پایان فرد در وضعیت مناسبی که باید بر روی صندلی چرخدار بنشیند قرار گرفته است .

 

برای آموزش نحوه جا به جایی سالمندان ، معلولان و بیماران از روی تخت بر روی صندلی چرخدار کلیک کنید .

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر