فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

انواع زخم بستر و درجه بندی آنها

انواع زخم بستر و درجه بندی آنها

افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به زخم فشاری قرار دارند که مدت زمان طولانی را در رختخواب ، صندلی ، صندلی چرخدار می مانند . فشار بیش از حد و طولانی مدت روی پوست که طی خوابیدن و نشستن طولانی در یک حالت ایجاد می گردد. مهمترین عامل زخم های فشاری در افراد بستری می باشد. ادامه فشار باعث قطع شدن جریان خون به پوست شده که منجر به آسیب بافت ، انهدام پوست و ایجاد زخم فشاری می گردد. وضعیت هایی که باعث افزایش فشار بر روی بدن می شوند از این قرارند : 

 

  • خوابیدن طولانی مدت در بستر بدون چرخش بدن و تغییر وضعیت 
  • نشستن طولانی مدت ، بدون جابه جا کردن وزن بدن 
  • عدم وجود لایه مناسب در بستر ( انواع تشک های مواج ) برای حفاظت از قسمت های استخوانی بدن 

 

 افرادی که در معرض ابتلا به زخم بستر قرار دارندعبارتندز :

 

 

  • کسانی هستند که بدون کمک دیگران قادر به حرکت و تغییر وضعیت بدنشان نیستند مانند افراد مبتلا به فلجی ، یا دچار شکستگی شدید ران شده اند.
  • کسانی که در حال کما به سر می برند
  •  افرادی که در کنترل روده یا عملکرد مثانه مشکل دارند .
  • کسانی که رژیم غذایی متعادلی ندارند  . افرادی که به واسطه مصرف داروهای خاص بیهوشی ، هوشیاری ذهنی کمتری دارند.
  • کسانیکه به طور کلی وضعیت سلامتیشان مناسب نیست .
  • افراد ضایعه نخاعی و یا مبتلا به MS

 

شانه ها ، ستون فقرات ، استخوان خاجی ، زائده استخوان ران ، باسن ، شکاف باسن ، قوزک پا و پاشنه پا ازشایع ترین مناطق بدن می باشند که در خطر ابتلا به زخم بستر قرار دارند. 

 

انواع زخم های فشاری و درجه بندی آنها : 

 

آنچه در سطح پوست مشاهده می شود معمولا کوچکترین بخش از زخم فشاری است . واین موضوع باعث می شود که شما به اشتباه فکر کنید که مشکل چندانی وجود ندارد. اما آسیب پوست حاصل از فشار از سطح شروع نمی شود. اغلب مواقع فشار موجب فشرده شدن عروق خونی موجود در بین سطح پوست و استخوان می گردد، به طوری که ماهیچه ها و بافت های زیر پوست نزدیک لستخوان بیشترین آسیب را متحمل می شوند . هر زخم فشاری که روی پوست دیده می شود ، هر چقدر هم که کوچک باشد ، باید به طور جدی مورد توجه  قرار گیرد. چراکه آسیب دیدگی بافت های زیر سطوح پوست وجود دارد. 

 

انواع زخم بستر 

 

  • زخم بستر درجه یک 

 

در این حالت پوست دچار ضایعه شده و بخشی از آن ناحیه قرمز یا بی رنگ شده است و ممکن است از نظر سفتی یا حرارت در مقایسه با پوست اطراف و یا طرف مقابل ، یک یا چند تغییر را نشان دهد . زمانی که بر روی این ناحیه فشار وارد می شود ، قرمزی باقی می ماند و به رنگ روشن یا سفید بی رنگ بر نمی گردد. این قرمزی یا تغییر رنگ بعد از برداشته شدن فشار از روی آن طی 30 دقیقه محو و بهبودی حاصل می شود. در خصوص زخم بستر درجه یک باید ناحیه مورد نظر را آزاد گذاشته و تمام فشار ها را از روی آن منطقه بر دارید. ناحیه مذکور را تمیز کرده و خشک کنید، به اندازه کافی غذای حاوی کالری و غنی از پروتئین ، ویتامین  ( به خصوص ویتامین های A , C ) و مواد معدنی به ویژه آهن و روی مصرف کنید . آب بیشتری نوشیده و علت را جستجو کنید و حذف نمائید. حداقل دو بار در روز ناحیه مورد نظر را بررسی کرده و در صورتیکه طی 2 ال 3 روز بهبودی حاصل نشد ، به پزشک خود مراجعه نمایید. زخم های فشاری در این مرحله می توانند در حدود سه روز بهبودی پیدا کنند ، به شرطی که فشار های وارده بر آن کاملا بر طرف شده و لطافت پوست و تغذیه رعایت گردد. 

 

  • زخم بستر درجه دو 

 

در این مرحله زخم ، بالاترین لایه پوست یعنی اپیدرم دچار آسیب گشته و یک شکاف کم عمق ایجاد می شود. دومین لایه پوست یعنی درم نیز ممکن است آسیب ببیند. امکان دارد ترشحات یا نشت مایعات نیز وجود داشته باشد . در این مرحله کاری که باید انجام داد آن است که فشار را از روی پوست و زخم بر دارید ، اقدامات ذکر شده در مرحله اول را پیگیری کرده و بی  درنگ به پزشک متخصص درمان زخم مراجعه نمایید. زمان بهبودی زخم بستر درجه دو ، یک الی شش هفته می باشد. 

 

  • زخم بستر درجه سه 

 

در این مرحله ضایعه تمامی لایه های پوست را متاثر می سازد و زخم ایجاد شده از لایه دوم ( دومین لایه پوست ) عبور کرده و به داخل بافت چربی زیر پوستی امتداد    یافته است . استخوان ، تاندون و عضلات قابل مشاهده نیستند. به دنبال علائم عفونت ( قرمزی اطراف حاشیه زخم ، چرک ، بوی بد ، تب ، ترشحات سبز رنگ ) باشید و احتمال مردگی بافت ها وجود دارد. آنچه باید انجام دار آن است که اگر در مراحلی قبلی کاری انجام نداده اید ، فورا فشار را از روی زخم  حذف کرده و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید . در این مرحله زخم ها به طور دائم نیاز به مراقبت ها ی خاص دارند. هم چنین ممکن است لازم باشد در مورد تهیه تخت های مخصوص با تشک های مواج مطابق دستور پزشک اقدام نمائید. زمان بهبودی در زخم بستر درجه سه بین 2 تا 6 ماه می باشد. 

 

  • زخم درجه چهار 

 

در این مرحله زخم به داخل عضله نفوذ کرده و می تواند تا جایی پیش برود که به استخوان برسد. معملا مقدار زیادی از بافت ها می میرند و ترشحات نیز وجود دارند. در این مرحله احتمال وجود عفونت بسیار زیاد است . در مواجه با زخم بستر درجه چهار معملا بی درنگ باید به پزشک مراجعه شود. در این مرحله از زخم هالازم است جراحی های متعدد انجام گیرد. زمان بهبودی بسته به ناحیه محل زخم داشته و از شش ماه تا یک سال با توجه به شرایط بیمار زمان نیاز دارد. 

 

  • زخم های عمیق و مشکوک بافت ها 

 

نواحی ارغوانی یا قهوه ای رنگی متمایز از پوست سالم یا تاول های مملو از خون معمولا به علت آسیب بافت های نرم زیرین و در اثر فشار و یا نیروهای برشی به وجود می آیند. این نواحی ممکن است توسط بافت هایی احاطه شوند که دردناک ، سفت ، خمیری و باتلاقی بوده و گرم تر یا سرد تر از بافت های مجاور خود هستند. ضایعات عمیق بافت ها ممکن است در افرادی که دارای پوست تیره هستند، مشکل باشد. پیشرفت ضایعه ممکن است شامل یک تاول ریز یر روی یک  زخم تیره باشد. این زخم امکان دارد بیشتر باز شده و توسط پوسته های زیری پوشیده شود . حتی با درمان مطلوب هم ، پیشرفت ضایعه ممکن است سریع بوده و لایه های بیشتری را در بر گیرد. 

 

  • زخم های غیر قابل تعیین درجه 

 

در این گونه زخم ها شاهد از بین رفتن کامل ضخامت بافت که در آن پایه زخم به وسیله پوسته های ( بافت مرده جدا شده از بافت زنده ) زرد رنگ ، قهوه ای براق ، خاکستری ، سبز و یا قهوه ای سیاه رنگ در بستر زخم پوشیده می شود خواهیم بود. 

 

علایم عفونت زخم های فشاری 

 

  • خروج چرک از زخم 
  • بوی نامطبوع زخم 
  • احساس درد ،گرما و افزایش قرمزی در پوست اطراف زخم 
  • تب 

 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر