فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

شیوه های پوشیدن لباس های مربوط به اندام تحتانی برای افراد تتراپلژی

شیوه های پوشیدن لباس های مربوط به اندام تحتانی برای افراد تتراپلژی

آموزش پوشیدن شلوار به معلولین ضایعه نخاعی تتراپلژی

 

  • روی بستر بنشینید و پشتتان را به دیوار تکیه دهید و اگر از تخت های بیمارستانی استفاده می کنید قسمت مربوط به سر را کاملا بالا داده و به آن تکیه دهید . شلوار را کنار خود روی تخت و موازی با پاهایتان قرار دهید .
  • مچ دستتان را زیر نرمه ساق پای مخالف قرار دهید و مچ راست زیر زانوی چپ و پاهای خود را به طرف بالا بکشید به طوری که ساق پا روی زانوی پای دیگر قرار گیرد یعنی به صورت ضربدری ، و یا در وضعیت پای قورباغه با زانوی خم شده به طرفین
  • از بازو و دست ازادتان استفاده کنید تا بتوانید شلوار را تا روی ساق پایی که به طور ضربدری روی زانوی پای دیگر قرار داده اید ، بالا بکشید . ممکن است از کمربند استفاده کنید یا مجبور باشید بالای شلوار را زیر پاشنه پا قرار دهید .
  • پایتان را صاف کنید و شلوار را تا زانویتان بالا بکشید. لازم است شلوار را در همین قسمت از بدن نگه دارید تا بتوانید پای دیگرتان را داخل پاچه شلوار کنید .
  • مراحل بالا را برای پای دیگر نیز تکرا کنید.
  • وقتی شلوار را تا نزدیک باسن بالا کشیدید آرنج خود را به زمین تکیه داده و با از این پهلو به آن پهلو شدن و استفاده از دست آزادتان شلوار را تا روی کمر تان بالا بکشید . شاید مجبور شوید این عمل را 2 الی 3 بار انجام دهید . نیاز است قسمت بالای تخت را به حالت خوابیده در آورید تا این کار راحت تر صورت گیرد .

 

آموزش پوشیدن کفش و جوراب به معلولین ضایعه نخاعی تتراپلژی

 

اگر از بریس استفاده می کنید پوشیدن کفش و جوراب احتمالا برایتان سخت است . پیشنهاد می شود به علت امکان تورم پاها و نیز به سبب کاهش یافتن حس پاها از کفش ها یا کتانی هایی استفاده شود که نیم تا یک سایز بزرگ تر از سایز عادی پاهایتان باشد . تا زمانی که بریس می پوشید مجبور هستید برای پوشیدن کفش و جوراب از ابزار های کمکی استفاده کنید و یا اصلا قادر به پوشیدن جوراب و کفش نباشید . تصمیم گیری با کادر درمانگر شماست . وی می تواند نحوه استفاده از این ابزار را به شما آموزش دهد. می توانید به دلخواه یکی از دو روش پیشنهادی زیر را امتحان کنید .

 

  • همانطور که روی تخت نشسته اید ضمن قفل کردن دست زیر یکی از پاهایان ، آن را به سمت بلا بکشید یا یکی از پاها را به شکل پای قورباغه در آورید ، اگر بریس دارید مواظب باشید لگن بیشتر از 90  درجه نچرخد . همانطور که پایتان را به کمک یک دست نگه داشته اید به کمک آ دست دیگرتان که آزاد است پا را به داخل کفش یا جوراب سر دهید .
  • در حالتی که روی صندلی چرخدار نشسته اید یک پایتان را به شکل ضربدری روی آن یکی بیاندازید به طوری که قوزک یک پا روی زانوی پای دیگر قرار گرفته باشد . اگر بریس دارید مراقب باشید لگن بیشتر از 90  درجه نچرخد . سپس پا را به داخل کفش و جوراب سر دهید . اگر در حفظ تعادل تنه دچار مشکل هستید و نمی توانید زمانی که روی صندلی چرخ دار نشسته اید پاهایتان را روی هم بیاندازید ، می توانید آن را روی یک چهار پایه صندلی و یا کشوی باز شده بگذارید و یا دست مخالف را به دسته صندلی چرخدار قلاب کنید تا خودتان را نگه دارید . از آنجا که ممکن است حس لامسه پای شما از بین رفته باشد و یا دچار اختلال شده باشد ، باید مراقب باشید پای برهنه تان را روی چه سطحی می گذارید .
  • توجه داشته باشید با گذشت زمان شیوه هایی که برای لباس پوشیدن استفاده می کنید ممکن است تغییر یابند . این امر به عواملی مانند تحمل و تعادل به هنگام نشستن و پوشیدن بریس بستگی دارد .

 

آموزش روش پوشیدن شلوار به بیماران ضایعه نخاعی تتراپلژی

 

  • روی تخت بنشینید و پاهایتان را دراز کنید .
  • مچ دست راستتان را زیر زانوی  پای راست قرار دهید . همانطور که پای راستتان خم و مچ دست راستتان زیر آن است به پشت بخوابید و پا را به سمت سینه بکشید . از دست چپ استفاده کنید و شلوار را روی پا سر دهید و آن را تا روی ران بالا بکشید .
  • مجددا روی تخت بنشینید و مراحل بالا را برای پای دیگر تکرار کنید . می توانید برای خوابیدن و نشستن از کنترل تخت بیمارستانی استفاده کنید .
  • با از این پهلو به آن پهلو شدن شلوار را تا روی باسن بالا بکشید .

 

معرفی روش های حمام کردن افراد معلول ضایعه نخاعی تتراپلژی

 

در ابتدا احتمالا شما به عنوان یک شخص معلول به کمک اسنفج های مخصوص استحمام در بستر و یا دستمال های مرطوب ضد عفونی کننده بدن بیماران که نیازی به آبکشی ندارد همانطور که در بستر خوابیده اید، استحمام می شوید. وقتی مچ دست شما ضعیف است یا به خوبی عمل نمی کند می توانید از دستکش و یا اسفنج های مخصوص شستشو بدن بیماران استفاده کنید . کاردرمانگر شما می تواند صبح برنامه کاری شما را در اتاقتان شروع کرده و کمکتان کند تا استقلال خود را برای استحمام افزایش دهید . شیوه هایی که برای استحمام یک شخص معلول و یا سالمند از طرف پرستاران و مراقبین اعمال می شود ممکن است به مرور زمان تغییر کند . توانایی شما در جابه جا شدن ، میزان تحمل شما ، تعادلتان در نشستن ، وضعیت و موقعیت حمام در منزل و نوع تجهیزات کمکی برای استحمام شخص معلول  و یا سالمند ، همگی از جمله عوامل متعدد موثر در این تغییرات هستند . زمانی که توانایی استحمام را به دست آورید برای استحمام ایمن به صندلی حمام نیاز خواهید داشت . صندلی حمام مخصوص معلولین و سالمندان کم توان دارای شاخصه هایی از قبیا استحکام در برابر تحمل وزن شخص کم توان ، وجود دسته ها در طرفین جهت نشستن و بلند شدن و وحفظ تعادل در هنگام استحمام و شستشوی شخص معلول می باشد . همچنین یک صندلی حمام باید قابلیت تنطینم ارتفاع داشته باشد تا شخص معلول و یا سالمند  مجبور نباشد در هنگام نشستن خود را بر روی صندلی حمام بیاندازد و یا اینکه در هنگام برخاستن از روی آن به زانوهایش فشار وارد آورد . کار درمانگر به شما کمک خواهد کرد نوع صندلی حمام (صندلی حمام ثابت دسته دار شبیه نیمکت یا صندلی چرخدار حمام ) را متناسب با وضعیت تان انتخاب نمایید . ما در تیم همیار پزشکی مدیکال بازار همواره سعی بر آن کرده ایم تا انواع صندلی های مخصوص استحمام سالمندان و معلولین عزیر را در فروشگاه خود فراهم  آورده تا اشخاص کم توان بتوانند متناسب با نیاز خود ، صندلی حمام خود را انتخاب کرده و در اسرع وقت در دسترس داشته باشند . برای انتخاب صندلی حمام مناسب خود می توانید ازراهنمایی مشاوره با تجربه با بهرمند شوید .

 

برای جا به جا شدن از روی صندلی چرخدار و یا ویلچر به صتدلی حمام از تخته جا به جایی و یا تخته ترنسفر معلولین استفاده می شود که جا به جایی را به راحتی برای سالمندان و معلولین امکان پذیر می سازد . نحوه جا به جایی با تخته ترنسفر را طی زمان بستری در بخش توابخشی هم در اتاق درمان و هم در حمام آموزش خواهید دید . به خاطر داشته باشید که حس شما مختل شده است بنابراین باید مراقب دمای آب باشید . دمای آب را می توان با قسمتی از بازو که دارای حس طبیعی است تست کرد و یا از شخص مراقب بخواهید این کار را انجام دهد . می توانید یک دماسنج پلاستیکی تهیه کنید یا از تنظیم کننده دما استفاده کنید . دوش های دستی کارایی خوبی دارند البته استفاده از آنها به میزان توانایی شما بستگی دارد . ممکن است خشک کردن بدناتن برایتان سخت باشد . به ویزه خشک کردن قسمت هایی از بدن که دسترسی به آنها مشکل است و یا وقتی مچ دست  ضعیف می باشد . برای رفع این مشکل می توان از حوله های پارچه ای خیلی بزرگ یا پانچوهای حوله ای و یا حوله های روبدو شامبری استاده کرد . ممکن است قادر باشید از صندلی حمام به صندلی چرخدار و دراخل حوله یا حوله روبدو شامبری جا به جا شوید تا آنجا بدنتان را خشک کنید . توجه داشته باشید از آنجا که سطوح خیس بسیار لیز هستند در حمام باید بسیار مراقب باشید . استفاده از پادری و یا کفپوش های لاستیکی ضد لغزش و افتادن در حمام مخصوص سالمندان و معلولین در داخل و خارج ار حمام و وان حمام ضروری می باشد .

 

شیوه های پوشیدن لباس های مربوط به اندام فوقانی برای بیماران ضایعه نخاعی تتراپلژی

 

  • روش اول

اگر از شانه های محکمک و عملکرد خوب دست ها برخوردار باشید می توانید پیراهنتان را به روش عادی بپوشید . یک دست را داخل آستین قرار دهید و با قرار دادن دست دیگر در آستین دوم پیراهن را به پشت بدن بکشید .

 

  • روش دوم

پیراهن را روی ران خود قرار دهید به طوری که برچسب ان بالا  و یقه آن رو به شما باشد . دست ها را داخل استین کنید تا جایی که آرنج هایتان از آستین بیرون بیاید و دست ها یتان آزاد شوند . دست ها را زیر پیراهن بگذارید ان را از سینه به طرف بالای سرتان ببرید و از روی چانه عبور دهید . وقتی که پیراهن به پشت گردنتان رسید دست هایتان را صاف کنید و اجازه دهید پیراهن روی تنتان صاف قرار گیرد .

 

  • روش سوم

پیراهن را به پشت روی میز بلندی که بتوانید صندلی چرخدار و یا ویلچر را زیرش ببرید ، قرار دهید یا تخت بیمارستانی را آنقدر بالا قرار دهید که بتوانید از جلو به آن تکیه بدهید . اگر پیراهن جلو باز دکمه دار است آن را طوری قرار دهید که برچسب آن بالا و یقه رو به شما باشد و اگر پولیور و بدون دکمه است برچسب ان را رو به پائین و پشت پیراهن را رو به خود قرار دهید .

همانطور که به میز یا تخت تکیه داده اید دست خود را داخل استین پیراهن کنید تا زمانی که حلقه استین از آرنج هایتان رد شود و دست هایتان آزاد شوند . در حالت تکیه داده به میز یا تخت دست ها را زیر یراهن قرار داده و آن را روی سرتان بکشید . وقتی که پیراهن به پشت گردنتان رسید دست هایتان را صاف کنید تا پیراهن صاف روی تنتان بنشیند سپس به سمت عقب رفته و صاف روی صندلی چرخدار و ویلچر بنشینید . می توانید از شخص مراقب و یا پرستار بخواهید کمکتان کند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر