فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

عوارض نشستن طولانی بر روی صندلی

عوارض نشستن طولانی بر روی صندلی

تخریب سیستم های داخلی بدن

 

  • امراض قلب

 

در اثر نشستن طولانی مدت ، عضلات بدن انسان چربی کمتری می سوزاند و سرعت گردش خون در بدن بسیار کاهش می یابد . این مسئله موجب می گردد تا اسیدهای چرب به راحتی در قلب و اطراف آن انباشته گردند . نشستن طولانی مدت ارتباط مستقیم با افزایش فشار خون و کلسترول بالا دارد . افرادی که مدام به طور نشسته کار می کنند به خاطر عدم فعالیت دو برابر بیشتر مستعد مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی در مقایسه با افراد فعال هستند .

 

  • پر کاری لوزالمعده

 

لوزالمعده تولید کننده انسولین در بدن انسان است . انسولین هورمونی است که وظیفه انتقال گلوکز به سلول های بدن برای تولید انرژی را بر عهده دارد . اما سلول های بدن در عضلات تنبل و غیر فعال به سرعت به انسولین پاسخ نمی دهند و در نتیجه لوزالمعده پشت سر هم در حال تولید انسولینی است که استفاده نمی شود . این امر در نهایت منجر به بیماری دیابت و امراض دیگر می شود. در تحقیقی در سال 2011 نشان داده شد که بعد از یک روز بی تحرکی و نشستن طولانی مدت ، پاسخ سلول های بدن به انسولین کاهش داشته است .

 

  • سرطان روده بزرگ

 

تحقیقات زیادی نشان داده اند که نشستن طولانی مدت با خطر ابتلا به سرطات روده بزرگ ، سینه و رحم ارتباط مستقیمی دارد . علت آن تا کنون نا شناخته باقی مانده ، اما یک نظریه این است که انسولین زیادی منجر به تحریک و رشد سلول ها ی مضر می شود. در مقابل نظریه دیگر این است که حرکات منظم و فعالیت بدنی منجر به افزایش آنتی اکسیدان های طبیعی در بدن شده که سلول های مضر  که به صورت بالقوه منجر به سزطان می شوند را از بین می برند .

 

تحلیل عضلانی

 

  • شل شدن شکم

 

زمانی که شما راه می روید و یا حتی سر پا می ایستید ، عضلات شکمتان شما را در حالت راست قامت نگه می دارند . اما زمانی که شما بر روی صندلی می نشینید یا اصطلاحا لم می دهید ، این عضلات غیر فعال و بلا استفاده هستند . در این وضعیت عضلات پشت بدن کشیده و عضلات شکم شل می شوند . این شرایط منجر به تخریب ساختار بدن و خمیدگی بیش از اندازه ستون فقرات می شود که به عنوان لوردوز بیش از اندازه یا گوژ پشتی شناخته شده است .

 

  • سفت شدن مفصل لگن

 

انعطاف پذیری مفاصل لگن به حفظ نعادل بدن انسان کمک می کند. اما افرادی که دائما به طور نشسته کار می کنند عضلات لگن آنها در قسمت قدامی مستعد کوتاه شدن و حتی سفت شدن می باشد . در این حالت دامنه حرکتی مفصل و طول گام های فرد کاهش می یابد . تحقیقات متعددی نشان داده اند که بی تحرکی مفصل لگن یکی از دلایل اصلی افتادن یا سقوط کردن افراد مسن است .

 

  • شل شدن باسن

 

در وضعیت نشسته عضلات باسن کاملا غیر فعال هستند و رفته رفته به این شرایط عادت می کنند . باسن های شل تعادل بدن شما را بهم می زند ، قدرت شما را در راه رفتن کم می کند و در نهایت به این منجر می شود که نتوانید قدم های محکم را بر دارید .

 

اختلالات پا

 

  • گردش خون ضعیف در عضلات پا

 

نشستن به مدت طولانی سرعت گردش خون را در بدن کاهش داده که این مسئله باعث می شود پاهای انسان همانند یک استخر ، خون و مایعات بدن را در خود نگه دارد . ماحصل آن مشکلات متعددی از جمله ورم مفاصل ، واریس رگ ها ، تا موارد حادتر مثل خون مردگی که به عنوان ترومبوزیر رگ های عمیق شناخته شده ، می باشد .

 

  • نرمی استخوان

 

فعالیت بدنی ، مانند راه رفتن و دویدن باعث می شوند که اسنخوان های مفصل ران و اندام تحتانی ضخیم تر ، قوی تر و متراکم تر شوند . حتی دانشمندان به نوعی ، موج جدید پوکی استخوان را به عدم تحرک افراد نسبت می دهند .

 

مرگ و میر ناشی از نشستن

 

در مطالعه ای که هشت سال و نیم به طول انجامید نشان داده شده که افرادی که بیشتر تلویزیون نگاه می کنند ، 61 درصد بیشتر از کسانی که کمتر از یک ساعت در روز تلویزیون نگاه می کنند در معرض خطر مرگ قرار دارند .

 

مشکلات بالا تنه

 

  • مغز مه آلود

 

فعالیت بدنی و حرکت عضلات منجر به پمپ شدن خون تازه ای که سرشار از اکسیژن بوده منجر به آزاد سازی ترکیبات مختلف شیمیایی در مغز و احساس سر حالی و سر خوشی در فرد می شود . زمانی که به مدت طولانی در جایی نشسته باشیم . سرعت تمام فرایندهای فوق از جمله عملکرد مغز در بدن انسان کند می شود .

 

  • کشیدگی گردن

 

زمانی که در محل کار به طور مدام در حالت نشسته کار می کنید ، به طور نا خود آگاه سر و گردن خود را به سمت میز یا کیبورد کامپیوتر خود خم می کنید .همچنین موعی که به طور همزمان در حال نوشت و یا تایپ کردن هستید و گوشی تلفن خود را با سر نگه می دارید و گفتگو می کنید ، در واقع دارید مهره های ناحیه گردنی خود را در یک وضعیت نا درست و نا متعادل قرار می دهید .

 

  • درد ناحیه پشت و شانه

 

این تنها گردن نیست که در وضعیت نا متعادل قرار می گیرد . یه جلو آمدن گردن موجب باز یا کشیده شدن بیش از اندازه شانه و عضلات پشت ، بالاخص عضله ذوزنقه ای که گردن و شانه ها را به هم می رساندمی شود . این شرایط نا متعادل در نهایت یکی از دلایل درد ناحیه پشت و شانه است .

 

  • آسیب های دیسک کمر

 

افرادی که مدت زیادی در حالت نشسته هستند بیشتر مستعد خطر فتق دیسک کمر می باشند . عضله ای با نام پسواس از روی حفره شکمی عبور می کند و زمانی که منقبض یا سفت می شود، بخش فوقانی ستون فقرات را به سمت جلو می کشد. در این شرایط وزن قسمت بالایی بدن به جای اینکه به طور طبیعی در کل سطح ستون فقرات توزیع شود . به طور کامل طبیعی در کل سطح ستون فقرات توزیع شود. به طور کامل بر روی ایشیال توبروزیتی یا استخوان نشیمنگاهی قرار می گیرد .

 

روش صحیح نشستن بر روی صندلی

 

اگر که مجبورید بیشتر کارهایتان را به طور نشسته انجام دهید ، سعی کنید که درست بر روی صندلی بنشینید . همان طور که مادرمان همیشه می گوید  : راست بنشین  . سعی کنید روی چیزهای نرم یا لرزان مل توپ تمرین یا حتی یک صندلی بدون پشتی بنشینید تا بدین طریق عضلات اصلی بدن شما فعال باشند. همیشه راست بنشینید و کف پاهتیتان را روی زمین در جلوی خود قرار دهید تا بتوانید حدود یک چهارم وزن بدنتان را تحمل کنند. عضلات خم کننده مفصل ران را به مدت سه دقیقه برای هر طرف در هر روز مانند تصویر روبرو کش دهید ، سعی کنید در هنگام پخش تبلیغات تلویزیون حتما راه بروید . حتی حرکتی با سرحت حلزون می تواند دو برابرکالری در مقایسه با نشستن در بدن شما بسوزاند و قطعا تمرین و فعالیت بیشتر خیلی بهتر است . سعی کنید در محل کار وضعیت خود را دائما بین نشسته و ایستاده تغییر دهید . اگر نمی توانید ، هرنیم ساعت بایستید یا راه بروید. سعی کنید وضعیت های تمرینی یوگا را اجرا کنید. تمرین پشت گود و پشت گربه ای را برای بهبود خم شدن و باز شدن عضلات پشت خود انجام دهید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر