فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

ناباروری و اختلالات نعوظی در بیماران مبتلا به آسیب های نخاعی

ناباروری و اختلالات نعوظی در بیماران مبتلا به آسیب های نخاعی

اولین مشکل مهم ، عدم انزال در افراد مبتلا به معلولیت ضایعه نخاعی می باشد که 90% بیماران بی این مشکل رو به رو هستند . عدم انزال ، حالت ناتوانی در انزال در تماس جنسی می باشد که یکی از علل نا باروری در معلولان و بیماران می باشد . علت دوم در این افراد ، کیفیت بد اسپرم است . محققان به این مطلب رسیده اند که تعداد اسپرم در انزال این افراد می تواند نرمال باشد ولی بیشتر اسپرم ها از حرکت برخوردار نیستند . متوسط تحرک در اسپرم های افراد مبتلا به ضایعه نخاعی حدود 20% است که در مقایسه با افراد معمولی که حدود 70% می باشد ، بسیار کمتر است . حاملگی با درصد کم اسپرم های متحرک معمولا اتفاق نمی افتد . به همین دلیل تعداد مردانی که معلول ضایعه نخاعی بوده و به طور طبیعی پدر شده اند نادر است . از آنجائی که عدم انزال و کیفیت بد اسپرم در مردان SDI که آرزوی پدر شدن دارند از عوامل تهدید کننده است ، لذا می بایستی تمهیداتی در جهت کمک به این افراد در نظر گرفت تا به این هدف نائل آیند . این تمهیدات شامل اقداماتی در باروری و بهبود عملکرد توانائی تماس و رابطه جنسی در این مردان می باشد .

 

تعریف ناباروری

 

زمانی به زوجی نابارور اطلاق می شود که حداقل یک سال از تماس جنسی بدون جلوگیری آنها گذشته باشد . میزان باروری ماهانه در عموم مردم بین 15 تا 20 % تخمین زده می شود ولی می توان به زوج ها برای رسیدن به حاملگی به ازائ یکسال حدودا 86 تا 94 % امیدواری داد. تقریبا 73 تا 80 درصد حاملگی ها در شش ماهه اول بعد از تلاش برای باروری اتفاق می افتد و ارزیابی این افراد را می توان به فاکتور های مردانه 30% ، فاکتور تخمک گذاری 20% ف فاکتور رحم و گردن رحم 5% ، فاکتور لوله ای صفاقی 20% وفاکتور ناشناخته 25% اشاره کرد .

 

عملکرد توانائی جنسی در مردان معلول ضایعه نخاعی

 

یک صدمه به بافت نخاع در فیزیولوژی جنسی می تواند تداخل ایجاد کند و این تداخل به صورت اختلال در نعوظ و باقی نماندن نعوظ آن در طول زمان مقاربت ، نمود پیدا می کند . این ضایعات بسته به محل ضایعه نخاع متغی خواهد بود . این ضایعات می تواند باعث عدم انزال در مردان سود . درمان اختلال نعوظی در مردان SDI باعث رضایت زوجین شده ولی در میزان تحرک اسپرم نقشی ندارد .

 

در مردان به طور نرمال سه نوع نعوظ ایجاد می شود :

 

  • نعوظ  حسی  : نعوظ از طریق تفکر ، حس بویایی ، بینائی ، شنوایی و احساسات جنسی انجام می شود . مغز از طریق سیستم نخاعی پیام های خود را از طریق T10 , L2 می فرستد . این پیام ها به Penis رسیده و باعث نعوظ در مردان می گردد .
  • نعوظ رفلکسی : نوع دیگری از نعوظ در مردان می باشد . در اثر تماس مستقیم آلت به قسمت های تحریک کننده بدن همچون گوش ، گردن ، نوک پستان ایجاد می شود . این نوع نعوظ توسط شبکه ساکرال سالم کنترل می شود . در خیلی از معلولان ضایعه نخاعی که S2 , S4 صدمه ندیده باشد نعوظ رفلکسی دیده می شود .
  • نعوظ شبانه در مردان : معمولا از دوران شیر خوارگی تا دهه هشتم زندگی در طول خواب اتفاق می افتد . هشتاد درصد این نوع نعوظ در طول خواب  REM اتفاق افتاده و معمولا به طور متوسط در مردان 3 تا 5 پدیده نعوظ در طول خواب اتفاق می افتد . طول هر پدیده بطور متوسط 30 تا 60 دقیقه می باشد . هنگامی که در شخصی انزال اتفاق ما فتد ، اعصاب مربوطه و عروق آن سالم بوده و از فونکسیون کافی برخوردار است . در خیلی از بیماران با ضایعات نخاعی به علت صدمه اعصاب کور تیکو اسپاینال NPT مختل می باشد . این نوع نعوظ به دلیل فعالیت هسته های قائده مغز در خواب و غیر فعال شدن قشر پیشانی و آهیانه مغز می باشد و مکانیسم فعال شدن مربوط به تشکیلات مشبک مغز می باشد . این اختلالاتن در افراد مبتلا به ضایعه نخاعی می تواند متغیر باشد و آنها قادر به نعوظ باشند ، ولی به مقدار کافی سفت نبوده و از قوام و کیفیت مطلوب برخوردار نباشد . این حالت را ED گویند . درمان های متفاوت برای درمان ED وجود داشته که لازم است با ارزیابی و مشاوره افراد SDI کمک شایانی بع آنها کرد .

 

نعوظ در مردان معلول مبتلا به ضایعه نخاعی اغلب اتفاق می افتد ولی از کیفیت مناسب برای مقاربت برخوردار نیست .

 

اقدامات کمکی درمانی برای بهبود حالت نعوظ در مردان SDI

 

الف : درمان داروئی برای درمان مشکل نعوظ در آقایان 

 

: یکی از اقدامات اولیه درمانی برای این مردان استفاده از سیلد نافیل می باشد که در سال 1988 توسط FDA تائید شد . درمان غیر تهاجمی بوده و از طریق خوراکی 20 تا 60 دقیقه قبل از تماس جنسی استفاده می شود و به خوبی برای مردان قابل تحمل می باشد . تحقیقات نشان داده استفاده از و یا گرا در 75 تا 65 % افراد معلول می تواند باعث بهبودی گردد . در یک تحقیق دو سو کور از 178 مورد ED در افراد SDI  دیده شد که 83 درصد بهبود نعوظ با ویاگرا سیلد نافیل  اتفاق افتاده است . و حدودا در 59 درصد موفق به تماس جنسی با رضایت طرفین شد . در بررسی های به عمل آمده نشان داده شده است که سیلد نافیل خوراکی در صورت مصرف ، کیقیت نعوظ را بهبود بخشیده و در مردانی که ضایعه نخاع در T6 تا L5 دارند رضایت جنسی را فراهم کرده است . لازم به ذکر است که این دارو برای مصرف بیش از روزی یکبار توصیه نمی شود.

 

از عوارض دارو و یا گرا  سردرد ، گر گرفتگی ، مشکلات گوارشی ، اختلالات بینائی ، احتقان بینی و تهوع را می توان نام برد . این دارو باعث افت فشار خون شدن بنابراین با داروهای قلبی و عروقی تداخل دارد . در بیماران کانسر پروستات و بیماران با آلت تناسلی کج مفید نبوده و نبایستی استفاده شود . مصرف دارو با الکل و یا همراه غذا اثر بخشی دارو را کم می کند . با توجه به عوارض سیلد نافیل ، در سال 2001با تصویب FDA دارویی با نام وارد نافیل عرضه شد . وارد نافیل با توجه به عدم عوارض جدی و اثر بخشی بالا ، قیمت مناسب و سرعت اثر و ایمنی بالا ، انقلابی در داروهای خوراکی موثر در ناتوانی جنسی آقایان به وجود آورد .

 

بیشترین تعجب در درمان ، داروی تادا لافیل می باشد که داروئی طولانی اثر بوده و بر طبق گزارشات این دارو موقعیتی برای مردان ایجاد می کند که بتواند برای بیش از 48 ساعت نعوظ سخت داشته باشند . از آنجائی که این دارو برای طولانی مدت موثر بوده و با مصرف یک قرص اثرش ظاهر می شود و با توجه به مصرف کمتر دارو در طی زمان ،  مقرون به صرفه خواهد بود . این دارو شبیه وارد نافیل از عوارض کمی برخوردار است . بنابراین به کسانی که به علت عوارض و یا گرا قادر به استفاده از آن نیستند و یا در آنها این دارو موثر نبوده ، استفاده از این دو  دارو که در ناتوانی جنسی در آقایان موثر می باشند ، توسط پزشکان متخصص توصیه می شود . از دیگر داروهای خوراکی موثر در درمان ناتوانی جنسی اقایان می توان به Uprima,  Apomorphine نام برد گه به شکل Perl زیر زبانی بوده و بر خلاف و یا گرا ، از طریق سیستم مرکزی عصبی پاسخ جنسی را بر می انگیزد .

 

ب : داروهای قابل تزریق برای درمان عدم نعوظ در آقایان

 

یکی دیگر از روش های درمانی ، تزریق یک یا چند دارویی داخل آلت تناسلی می باشد که باعث پر خون شدن موضع شده و باعث نعوظ به مدت 1 تا 2 ساعت می شود . دوز مصرفی این دارو های درمانی عدم نعوظ در مردان بایستی به صورت دقیق توسط پزشک متخصص تعیین و تزریق شود ، چرا که مصرف بیش از دوز مربوطه باعث نعوظ طولانی مدت و پریاپیسم می شود . پریاپیسم خود می تواند باعث تخریب بافت آلت  شود. یکی از داروهای مصرفی از این دسته Papaverin می باشد . این دارو برای مصرف بیش از یک بار در هفته توصیه نمی شود. این داروها به دلیل

اینکه توسط خود شخص تزریق می شود ، در بیماران ضایعه نخاعی که محدودیت حرکتی دارند مشکل آفرین بوده و بایستی توسط همسر و یا شخص دیگری تزریق گردد. از عوارض تزریق دارو عدم نعوظ می توان به هماتوم ، عفونت موضع ، اسکار ، متورم شدن و دردناک شدن محل تزریق اشاره کرد .

 

ج : داروهای داخل یور ترا برای درمان عدم نعوظ در آقایان

 

یک روش درمانی جدید در درمان نا توانی جنسی داروهای داخل یور ترا می باشد . داروها توسط Pellet  داخل یور ترا گذاشته شده و باعث گشاد شدن عروق می گردد ، بنابراین موضع پر خون می گردد . Alprostadil یکی از شایع ترین داروهای این دسته می باشد که تاثیر به سزایی در رفع مشکل ناتوانی جنسی در آقایان و رفع مشکل عدم نعوظ آلت تناسلی ایفا ی کند . عوارض آن شامل عفونت ، التهاب و احساس گرمی ف کاهش فشار خون و شوک می باشد .

 

د : حلقه های کششی تنگ کننده جریان وریدی در درمان بیماری عدم حفظ نعوظ در مردان

 

جهت ایجاد نعوظ از حلقه های کششی که جریان خون وریدی را بسته و باعث نعوظ می شوند ، می توان استفاده کرد . این حلقه ها از جنس لاستیک و یا سیلیکون بوده و در قاعده آلت قرار می گیرد و باعث گیر کردن خون در آلت تناسلی می شود .

 

ه : استفاده از دستگاه واکیوم مردانه برای رفع مشکل ناتوانی جنسی آقایان

 

یکی دیگر از وسایلی که باعث ایجاد نعوظ در مردان می شود ، دستگاه واکیوم حنسی مردانه می باشد .  دستگاه وکیوم مردانه شامل سیلندری است که بر روی آلت قرار گرفته و هوای داخل سیلندر با کمک پمپی خارج می گردد و فشار منفی ایجاد می شود ، حلقه کششی از روی سیلندر بر روی قاعده الت قرار گرفته سپس سیلندر برداشته می شود . این حلقه باعث باقی ماندن نعوظ تا زمان دلخواه می گردد . این حلقه ها همجنین باعث جلوگیری از نشت ادرار در افراد مبتلا به ضایعه نخاعی می شود . پس از مقاربت با برداشتن حلقه بایستی از آسیب به بافت به دلیل اعمال فشار و قرمزی ناحیه ناشی از زمان طولانی ، جلوگیری کرد .

اختلاف دستگاه وکیوم مردانه جنسی در نوع پمپ دستگاه می باشد دستگاه های وکیوم جنسی مردانه  به سه صورت ، وکیوم برقی با پمپ باطری خور ، وکیوم مردانه با پمپ دستی و وکیوم جنسی همراه مردانه با پمپ ساکشنی با سرنگ مخصوص ، تعبیه شده که مکانیسم کاری تمامی آنها مشابه هم بوده و با ایجاد فشار منفی کار خود را انجام می دهند و بایستی توسط پزشک مربوطه تجویز گردد.

 

از عوارض استفاده از دستگاه واکیوم جنسی مردانه و حلقه های کششی در درمان بیماری ناتوانی جنسی در آقایان می توان به کبودی آلت به دلیل مصرف به مدت طولانی اشاره کرد . دستگاه وکیوم جنسی مردانه همراه اگر بیش از 30 دقیقه بر روی آلت باقی بماند ، باعث آسیب غیر قابل برگشت به بافت و پوست آلت می شود . در مردان با معلولیت ضایعه نخاعی چون حس کاملی از ناحیه ژینتیال ندارند ، لذا در مورد استفاده از حلقه کششی و دستگاه واکیوم مردانه باید دقت بیشتری به عمل آورد .

 

و : پیوند پروتز به طریقه جراحی در درمان مشکل عدم نعوظ در آقایان

 

آخرین اقدام درمانی در ED بوده و به دلیل وجود پروتز دائم در الت از اقدامات اولیه محسوب نمی شود . در طی یک پروسه جراحی ، پروتز را در بافت قابل ارتجاع آلت قرار می دهند . چند نوع پروتز قابل دسترسی در بازار وجود دارد .

 

1 . Malleable Implant یا Semi-Rigid

 

این نوع پروتز در واقع میله ای خم شونده است که هنگام نعوظ به طرف بالا حرکت کرده و قابل تغییر با دست می باشد .

 

2. Inflatable Implants

 

این نوع پروتز ، قابل اتساع با دو نوع مخزن شکمی و یا ایکروتومی می باشد . در هنگام استفاده ف مخزن را از آب پر می کنند .

 

احتمال خطر و شکست درمانی در این نوع پروتز ها و آسیب به پوست وجود دارد . در افراد مبتلا به ضایعه نخاعی به دلیل حس کم در ناحیه ژنتیالیا ، اگر پروتز شکسته شود ، به خوبی آن را درک نمی کنند و باعث ضایعه پوستی ناحیه می شود . تمام انواع پروتز ها ریسک عفونت بالائی داشته ، همچنین اسکار زخم اطراف پروتز در آلت می تواند باعث نشت و خرابی دستگاه شود. اکثرا هزینه های گزافی دارند و بیمه ها نیز آنها را تحت پوشش قرار نمی دهند .

 

قبل از هر گونه درمان با پزشک متخصص مشورت کنید . بیماران SDI که  مشکل ED دارند لازم است قبل از هر گونه اقدام درمانی در جهت رفع مشکل عدم نعوظ و زود انزالی با اورولوژیست خانوادگی خود مشورت کنند . سطح ضایعه ، عوارض احتمال ، اقدامات درمانی در جهت بهترین روش درمانی لازم است مد نظر قرار گرفته شود. در تمام انواع درمان ها ، در مردان مبتلا به ضایعه نخاعی می بایست AD را که می تواند تهدید کننده حیات باشد ، در نظر داشت . از علائم ADمی توان به فلاشینگ صورت ، سردرد ، احتقان بینی و اختلال دید اشاره کرد . 

 

عملکرد انزالی معلولین مبتلا به ضایعه نخاعی 

 

انزال و یا خروج منی نتیجه یک سری فرامین رفلکسی پیچیده است . در مردن صدمه ندیده و سالم هر دو راه عصبی نخاعی در فرایند انزال نقش دارند . راه عصبی  T10 - T12 مسئول ازاد شدن منی و داخل شدن آن به یورترا می باشد و راه عصبی  S2 - S4 نیز مسئولیت خروج منی و انزال از یورتر را به عهده دارند . این دو فرایند توسط سیستم عصبی  مرکزی و مغز با هم در ارتباط و همکاری بوده و با فکر و صدا و بوئیدن در ارتباط می باشد. مغز همچنین پیام هایی از طریق نخاع در هنگامی که آلت و یا بدن لمس می شود از طریق سیستم حسی دریافت می کند. مرکز هماهنگی در مغز باعث پیدایش پیام هایی از طریق نخاع شده و باعث نعوظ و سپس انزال می شود . در افراد معلول ضایعه نخاعی ارتباط مغزی ممکن است قطع شده باشد که می تواند دلیلی بر عدم انزال در هنگام نزدیکی باشد. صدمه نخاعی می تواند در پاسخ نرمال تحریکات جنسی و انزال دخالت نماید. از انجایی که رفلکس های عصبی می توانند بعد از صدمه نخاعی هنوز سالم باشند. بنابراین روش های مصنوعی ممکن است باعث تحریک و سپس نعوظ و در نهایت انزال شوند. 

 

بسیاری از مردان ضایعه نخاعی نمی توانند در طول آمیزش انزال داشته باشند ، بنابراین جهت گرفتن اسپرم لازم است روش های خاصی بکار رود. 

 

عملیات اسپرم گیری در افراد ضایعه نخاعی 

 

دیس رفلکسی اتونومیک اساسی ترین عارضه در گرفتن منی از افراد ضایعه نخاعی می باشد. این عارضه در افرادی که ضایعات بالاتر T6 دارند ، به دلیل تحریک بیش از حد سیستم عصبی در زیر سطح ضایعه دیده نخاع بوجود می آید و به طور غیر قابل کنترل ، تشدید پیدا می کند و همراه با علائمی همچون تعریق ، تب و لرز ، سردرد ظاهر می شود. این علائم می تواند باعث بالا رفتن فشار خون ، حملات قلبی ، تشنج و مرگ ناگهنی گردد. فعالیت جنسی ، خود ارضائی و فرایند های اسپرم گیری همگی می توانند باعث تحریک سیستم عصبی شوند. بنابراین لازم است در جهت کنترل فشار خون ، اقدامات درمانی از قبل انجام شود. با توجه به اینکه  AD تهدید کننده حیات می باشد ، توصیه می شود در تمامی بیماران ضایعه نخاعی مخصوصا کسانی که ضایعه  T6 و بالاتر را دارند ، اقدامات کمکی درمانی قبل از عملیات اسپرم گیری انجام شود . 

 

  • PVS

روشی است که بر اساس تحریک سر آلت ، باعث انزال می شود . جهت انجام  انزال دانستن این مطلب مهم است که لرزاندن با بالا و پایین انجام می شوند و صفحه لرزاننده PVS در حد 2/5 میلیمتر بالا و پایین حرکت می کند. 

High Amplitude بالاترین قدرت را در انزال افراد ضایعه نخاعی دارد. مطالعات نشان داده که افراد دارای ضایعه نخاعی در 30% - 40% موارد به  Low Amplitude جواب داده اند. در زمکانی که هنگام تماس جنسی و یا خودارضایی انزال صورت نگیرد ، PVS روش مناسب و خوبی جهت انزال محسوب می شود و اکثر بیماران با توجه به غیر تهاجمی بودن ، راحت بودن و کم هزینه بودن و هم به علت قابل انجام بودن در منزل ، PVS را ترجیح می دهند . 

 

  • RPEE

هنگامی که PVS در افراد مبتلا به ضایعه نخاعی پاسخ مثبت ندهد از  RPEE  می توان استفاده کرد . در طول ​RPEE   ، پزشک پروپ را از رکتوم وارد کرده و میزان تحریک الکتریکی را به صورت کنترل شده افزایش  می دهد تا انزال صورت گیرید. طول زمان انجام این کار 10 دقیقه بوده و به خوبی در افراد تحمل می شود. در 515 افراد ضایعه نخاعی نیازمند به بیهوشی می باشد . 

 

روش های دیگر اسپرم گیری در افراد مبتلا به ضایعات نخاعی 

 

 

روش های آلترناتیو اسپرم گیری زمانی توصیه می شود که  PVS و RPEE   پاسخ ندهد . اسپرم در بیضه ها ساخته شده و سپس قبل از خروج از بدن به اپیدیدیم و واز دفران رسیده و از آنجا به بیرون انتقال می یابد. اسپرم را می توان از طریق بیضه به طور مستقیم بدست آورد . با یک برش کوچک از اسکروتوم یک نمونه کوچک از بیضه برداشته شده و در ازمایشگاه اسپرم را از آن می توان استخراج کرد . یک روش آلترناتیو دیگر به صورت سیستم بسته می باشد . از طریق سوزن و از روی پوست اسکتروتوم و داخل شدن ان به بیضهع ها و علاوه بر آن اپیدیدیم و وازدفران می توان اسپرم را بدست آو

 

مشکلات و عوارض اسپرم گیری از معلولین ضایعه نخاعی 

 

در طول انزال گردن مثانه بسته شده و اسپرم با قدرت از سر الت خارج می شود به این عمل نزال می گویند . در بعضی از افراد این عمل انجام نشده و اسپرم خارج نمی شود و به علت آسیب سیستم عصبی در هنگام انزال گردن مثانه باز می باشد ،بنابراین اسپرم وارد مثانه می شود . در این موقع می توان اسپرم را از طریق کاتتر از طریق مثانه خارج کرد که معمولا با ادرار همراه باشد ، از آنجایی که ادرار می تواند به اسپرم آسیب برساند ، بنابراین کیفیت اسپرم در رترو گرید پایین تر از آنته گرید می باشد . دیس رفلکسی اتونومیک از خطرناک ترین عوارض در افراد ضایعه نخاعی با ضایعه T6 و یا بالاتر می باشد. درد در هنگام EE و یا  PVS نیز ممکن است وجود داشته باشد ، میزان شکایت بستگی به  محل ضایعه دارد و احساسی شبیه پری مثانه و یا رکتوم دارد . همچنین تحریک توسط دستگاه ، اسپاسم در ناحیه شکم و پاها ایجاد می کند . PVS می تواند باعث قرمزی ، تورم و خونریزی در پوست آلت شود . جهت کاهش این عارضه بایستی آلت زمان کمتری در تماس با صفحه لرزاننده PVS باشد . 

 

استفاده از PVS توسط شخص بیمار ضایعه نخاعی 

 

می توان استفاده از PVS  را جهت استفاده در منزل به بیمار آموزش داد. جهت استفاده از آن توسط بیمار بایستی با مراحل ذیل اقدام کرد : 

 

  • آماده سازی : قبل از استفاده از PVS مثانه بایستی خالی شود و اگر سابقه AD وجود داشته باشد ، بایستی ابتدا فشارخون چک چک شود، سپس جهت PVS آماده گردد. 
  • وضعیت : بیمار در وضعیت مناسب به صورت طاق باز در بستر دراز کشیده و یا بر روی صندلی مناسب قرار می گیرد. 
  • با یک دست آلت را طوری بایستی گرفت که مسیر یورترا بسته نشود ، اگر آلت ، به حالت نعوظ نرسد مناسب تر پاسخ می دهد . 
  • روشن کردن ویبراتور و قرار دادن آن بر روی سر آلت ، بعضی بیماران دستگاه را روی آلت خود احساس می کنند ، ولی بعضی احساس آنرا ندارند . 
  • نگاه داشتن ویبراتور با فشار محکم تا 5 دقیقه : مقدار فشار بر روی آلت ، بایستی کافی باشد تا رفلکس هایی در بدن ظاهر شود . در هنگام انزال ، اسپاسم شکم و پا اغلب اتفاق می افتد . در بعضی مردان رسیدن به حالت انزال 2 دقیقه یا کمتر طول می کشد . بایستی به AD توجه داشت و بهخ احساس سردرد ، فلاشینگ در پوست بالای محل ضایعه و گرفتگی بینی و بی قراری بایستی توجه کرد و با شروع این علامت بایستی عملیات را متوقف کرد . 
  • وقتی انزال اتفاق افتاد در یک ظرف جمع آوری شود . نمونه های اسپرم بایستی در یک ظرف عاری از آلودگی جمع آوری شوند . 
  • اگر انزال اتفاق نیفتد ، بایستی با یک تامل ابتدا آلت از نظر اسیب پوستی ، تورم و خونریزی بررسی شود و اگر مشکل خاصی وجود نداشت مجددا PVS  را طی یک دوره 5 دقیقه ای تکرار می کنیم . اگر آثار آسیب به آلت وجود داشت ، عملیات متوقف می شود . 
  • اگر انزال تا 20-30 دقیقه اتفاق نیفتاد ، عملیات را متوقف و موکول به روز بعد می کنیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر