فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

هر آنچه در مورد عمل تعویض زانو باید بدانیم

هر آنچه در مورد عمل تعویض زانو باید بدانیم

علل انجام عمل تعویض مفصل زانو 

 

1. آرتروز زانو 

 

آرتروز زانو از عوامل شایع ایجاد درد در ناحیه زانو در افراد بالاتر از چهل سال بوده و شایع ترین بیماری تخریبی مفاصل بدن می باشد. میزان ابتلا در خانم ها نسبت به آقایان بیشتر است . مهم ترین مشخصه آرتروز زانو ، تخریب تدریجی غضروف مفصل زانو می باشد . در انتهای استخوان زانو ، غضروف وجود دارد . غضروف بافتی انعطاف پذیر می باشد . با شروع بیماری آرتروز زانو ، غضروف انتهای تحتانی استخوان ران که به آن فمور گویند به همراه غضروف قسمت فوقانی استخوان درشت نی به تدریج دچار تغییرات تخریبی می گردند. این درگیری و اسیب غضروف کشک زانو به تدریج به آرتروز زانو منجر می گردد . 

 

2. رماتیسم مفصلی 

 

آرتریت روماتوئید یا رماتیسم مفصلی یک بیماری مزمن و سیستماتیک در ناحیه زانو می باشد که برای اافراد مبتلا به آن مشکلاتت عدیده به همراه درد ایجاد خواهد کرد . شیوع این بیماری در جهان حدود یک درصد بوده و معمولا در سنین میانسالی بروز می نماید . . بیماری رماتیسم مفصلی هم مانند آرتروز زانو در زنان بیشتر از مردان می باشد . از نشانه های بیماری رملتیسم مفصلی می توان به ضعف و خستگی ، تورم و درد مفاصل ، سفتی صیحگاهی مفاصل زانو اشاره کرد .

 

عمل تعویض مفصل زانو در چه مواردی انجام می شود ؟ 

 

زمانی که فرد مبتلا به آرتروز و یا روماتیم درد دارد و یا اینکه پزشک در حین معاینات خود متوجه می شود استخوان های زانو بر روی یکدیگر سائیده می شوند . در این زمان است که جراح تشخیص می دهد که عمل تعویض مفصل زانو باید انجام شود . در این مرحله سن بیماران باید بالای 60 سال باشد و معمولا بایستی زانو منحرف شده باشد و به شکل پرانتزی و یا ضربدری در آمده باشد . 

 

 

روش انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو 

 

ابتدا بیماردر حالت بیهوشی قرار می گیرد . جراح تعویض مفصل زانو برشی 20 تا 25 سانتیمتری در جلوی زانو ایجاد می کند. بخش آسیب دبده مفصل از سطح استخوان ها برداشته می شود. و سپس به گونه ای شکل داده می شود تا توانایی نگه داشتن مفصل مصنوعی فلزی یا پلاستیکی را داشته باشد . مفصل مصنوعی زانو با سیمان استخوانی و یا مواد مخصوص دیگر به استخوان ران ، درشت نی و کاسه زانو متصل می شود.  پس از قرار گیری و تنظیم مناسب بخش های مصنوعی متصل شده ، مفصلی را شکل می دهد که برای عملکرد و پایدار ماندن به رباط ها و عضله های پیرامون وابسته است . در پایان عمل تعویض مفصل زانو ، فضای ایجاد شده توسط بخیه دوخته شده و بر روی ناحیه جراحی ، پانسمان قرار می گیرد . 

 

 

عوارض عمل تعویض مفصل زانو چیست ؟

 

  • ترمبوز سیاهرگی عمقی 
  • عفونت 
  • آسیب عروق خونی 
  • آسیب عصبی 
  • خونریزی مفصلی 
  • درد مزمن و یا سفتی اندام 

عوارض بعد از عمل تعویض مفصل زانو در افرادی که دارای اضافه وزن بیمار گونه و چاقی می باشند مخصوصا اگربیمار خانم باشد ، شایع تر می باشد . برای همین است که پزشکان ارتوپد ، کاهش وزن را به بیماران قبل از انجام جراحی توصیه می کنند . 

 

فعالیت های اجتماعی افرادی که تحت جراحی تعویض مفصل زانو قرار گرفته اند 

 

اگر چه شما بعد از انجام عمل تعویض مفصل زانو قادر خواهید بود به راحتی خم شوید ، راه بروید و روی مبل بنشینید ، اما برای انجام بسیاری از کارهای روزانه خود از قبیل حمام کردن ، غذا پختن و خرید کردن نیاز مند کمک می باشید . اگر شما در کنار خانواده محترم خود زندگی می کنید ، هر کدام از این عزیزان به عنوانی مراقب  ، برای شما یک پرستار دلسوز خواهند بود . اما اگر شما به دلایلی مجبورید به تنهایی دوران نقاهت بعد از عمل تعوض مفصل زانو را سپری کنید ، پیشنهاد ما در خدمت گرفتن یک پرستار می باشد ، ممدکاران اجتماعی و یا شرکت هایی که برای نگهداری از بیماران و یا سالمندان به خانه ها پرستار اعزام می کنند ، می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. پرستار می تواند در طول دوران درمان در کنار شما بوده و در انجام کارها به شما کمک کند . توصیه دیگر ما در این زمیه کسب اطلاع از وسایل و تجهیزاتی است  که برای افرادی که تحت عمل جراحی تعویض مفصل زانو قرار گرفته اند ؛ مناسب می باشد. 

 

شخصی  که مفصل زانویش را تعویض کرده باید در منزل چه کاهایی انجام دهد ؟

 

  • داروهایی که برای شما تجویز شده است را به صورت منظم استفاده کنید . استفاده این داروها می تواند روند بهبودی شما را تسریع کند. 
  • شخصی که تحت عمل قرار گرفته است باید مراقب باشد تا زخم ناشی از انجام عمل آلوده نشود برای جلوگیری از عفونی شدن زخم توصیه می شود پانسمان زخم را سه روز یکبار تعویض کنید . بیماررا حمام کرده و کاملا بر روی بخیه ها لیف و صابون بزنید و بعد از حمام ، محل عمل را که خیس شده است را با سشوار خشک کرده و با گاز استریل پانسمان کنید . 
  • فعالیت های روزانه خود را به تنهایی و یا با کمک دیگران و یا به وسیله کمک گرفتن از وسایل توانبخشی انجام دهید . خود را گرفتار بستر بیماری نکنید . 
  • در هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر استفاده کنید . شما زمانی می توانید در هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر استفاده نکنید که پزشک معالج این اجازه را به شما داده باشد. 
  • در محیط حمام ، سرویس بهداشتی و توالت ، در راهروهای منزل و یا راه پله ها از دستگیره های میله ای کمکی استفاده کنید تا بتوانید به وسیله این دستگیره ها ، تعادل خود را حفظ کرده و از افتادن جلوگیری کنید . افتادن و آسیب دیدن زانو می تواند یک عمل جراحی جدید مفصل  زانو ، در پرونده پزشکی شما اضافه کند. همچنین استفاده از دستگیره های کمکی میله ای در کنار صندلی حمام و یا توالت فرنگی می تو.اند به شما کمک کند که آسان تر و ایمن تر بر روی صندلی حمام و یا توالت بنشینید و یا از روی آن بلند شوید . 
  • استفاده از یک صندلی مبله برای نشستن در منزل ، این صندلی مبله باید  دارای یک پشتی محکم در قسمت عقب بوده و دو دسته در طرفین خود داشته باشد تا شما با استفاده از این دسته ها ، راحت تر بر روی صندلی بنشینید و یا از روی آن بلند شوید .
  • استفاده از چهارپایه  برای قسمت زیر پای خود در هنگام استفاده از صندلی های بلند ، برای جلوگیری از آویزان ماندن پاها ، ما تهیه یک  زیرپایی توالت فرنگی را برای زمانی که از صندلی توالت بلند و یا توالت فرنگی استفاده می کنید پیشنهاد می کنیم .
  • استفاده از گیره های دسته بلند برای برداشتن اشیائ و وسایل مورد نیاز از روی زمین ، میز و یا کابینت ، این گیره ها ی دسته بلند به شما کمک می کند تا بدون نیاز به بلند شدن از روی صندلی ،  خم شدن و یا بلند شدن بر روی انگشتان پا وسایل مورد نیازتان را به آسانی بردارید و مورد استفاده قرار دهید .
  • استفاده از یک صندلی توالت با ارتفاع زیاد با قابلیت تنظیم ارتفاع پایه ها که بر روی توالت فرنگی قرار گیرد . ارتفاع اکثر توالت فرنگی های موجود در منازل حدود بین 40 تا 42 سانتیمتر می باشد . این ارتفاع برای اشخاصی که زانوی خود را عمل کرده اند و یا مبتلا به آرتروز زانو می باشند بسیار کوتاه می باشد و باعث می شود در زمان استفاده از توالت فرنگی فشار زیادی به زانو هایشان وارد شود . برای برای رفع این مشکل استفاده از افزایش دهنده های ارتفاع توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی با ارتفاع قابل تنظیم را پیشنهاد می کنیم . ارتفاع دهنده های توالت فرنگی ، وسایلی توانبخشی می باشند که باعث می شوند ارتفاع توالت فرنگی از 5 سانتیمتر تا 15 سانتیمتر افزایش یابد . اگر شما در منزل از توالت فرنگی استفاده نمی کنید و منزل شما مجهز به توالت زمینی می باشد ، پیشنهاد ما استفاده از صندلی توالت فرنگی با پایه های بلند می باشد که قابلیت آن را دارد تا بر روی توالت زمینی سنتی قرار گیرد . 
  • استفاده از یک صندلی حمام که در دو طرف آن دسته تعبیه شده باشد و بتوانید پایه های آن را متناسب با شرایط فیزیکی خود تنظیم کنید تا هیچ گونه فشاری بر روی زانوی تحت عمل قرار گرفته شما وارد نشود. این صندلی حمام علاوه بر قابلیت تنظیم ارتفاع پایه ها و دسته های دو طرفه ، باید دارای یک پشتی محکم و ایمن باشد که از افتادن از عقب جلوگیری کند. 
  • استفاده از کفپوش های ضد لغزش در حمام و یا توالت ضروری می باشد . کف سرویس بهداشتی و یا حمام از سرامیک و یا کاشی های سور و صیقلی می باشد که در اثر آب خوردن و استفاده از مواد شوینده می تواند بسیار لغزنده و خطرناک باشد . افراد بعد از انجام عمل تعویض مفصل زانو از تعادل کمتری برخوردار می باشد و احتمال افتادن آنها در محیط های لغزنده مانند حمام بیشتر می باشد . 
  • برداشتن و جمع کردن فرش ها و کفپوش های مستهلک در منزل ، وجود این فرش ها می تواند باعث شود تا پایه عصا و یا واکر به انها گیر کرده و موجب زمین خوردن شما شود . 
  • استفاده از طبقه همکف ساختمان در صورت امکان در طول دوره نقاهت و بهبودی ، به دلیل اینکه بالا و پائین رفتن از پله ها برای بیمار بعد از عمل می تواند بسیار مضر باشد . 

 

مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل زانو 

 

 

رفتار بیمار بعد از عمل جراحی تعویض  مفصل زانو در روند بهبودی بسیار تاثیر گذار می باشد . ما در اینجا به بیان مراقبت های بعد از عمل زانو می پردازیم . بعد از عمل جراحی بر روی مفصل زانو باید کارهای زیر را انجام دهید :

 

  • شرکت در تمرینات منظم و سبک ورزشی  برای حفظ قدرت و حرکت مفصل جدید زانو 
  • انجام مراقبت های لازم برای پیشگیری از آسیب دیدن مفصل زانو ، در صورتی که مفصل زانوی عمل شده صدمه ببیند و یا اینکه بشکند ، شما مجبور خواهید بود یک بار دیگر عمل جراحی تعویض مفضل زانو را تکرار کنید . 
  • اگر به دندانپزشکی مراجعه می کنید ، دندانپزشک باید بداند که شما عمل تعویض مفصل انجام داده اید . تا قبل از انجام هرگونه جراحی بر روی دندان ها برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند . 
  • شما باید به صورت منظم هر سال یکبار به پزشک ارتوپد مراجعه کنید و با انجام معاینات و عکس برداری توسط اشعه ایکس از سلامت زانوهای خود مطلع شوید. 
  • بیشتر از 90 درصد ازجراحی های تعویض مفصل زانو تا 15 سال بعد از جراحی کارایی خود را حفظ می کنند . عمل کردن به دستورات جراح ارتوپد و محافظت و مراقبت از مفصل جایگزین و سلامت عمومی بدن راهکارهایی است که می تواند شما را در انجام یک عمل موفق یاری کند . 

انجام تمرینات حرکتی و فیزیوتراپی به صورت منظم پس از انجام عمل تعویض زانو 

 

حداقل 2 تا 3 مرتبه در روز و هر دفعه 10 تا 15 دقیقه را به انجام تمریناتی که از طرف پزشک و یا فیزیوتراپیست توصیه شده است اختصاص دهید . به یاد داشته باشید که افزایش دامنه حرکت در مراحل اولیه نوتوانی پس از انجام عمل تعویض مفصل زانو برای بهبودی موفقیت آمیز بسیار مهم است . توانایی قوی سازی عضلات اطراف زانو بعد از عمل جراحی به توانبخشی سریع تر و بهتر شما کمک می کند . 

 

 

 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر