فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

تغییرات ایجاد شده در عملکرد پوست پس از آسیب نخاعی

تغییرات ایجاد شده در عملکرد پوست پس از آسیب نخاعی

تغییرات ایجاد شده در عملکرد پوست پس از آسیب نخاعی

 

بعد از اسیب نخاع ، پوست توانایی اش برای حفاظت بدن در برابر عوامل مضر را از دست می دهد . اعصاب پوستی که پایین تر از سطح اسیب نخاع قرار دارند ، به علت آسیب وارده به نخاع قادر به فرستادن اطلاعات صحیح به مغز نیستند . در نتیجه فرد معلول اسیب نخاعی نمی تواند تفاوت بین گرما و سرما را تشخیص دهد . وی نمی تواند محل سنجاق زدن و تحریکات جزئی را حس کند و متوجه حرکت پاهایش توسط فرد دیگر شود . به عبارت دیگر جا به جا شدن پاهایش را احساس نمی کند . فرد معلول ضایعه نخاعی در صورتی که به اندامش نگاه نکند ، نمی تواند بگوید پاها ، بازوان و یا انگشتانش در کجا قرار دارند . زخم های فشاری یا زخم بستر عارضه ای است که ممکن است متعاقب آسیب نخاعی رخ دهد . این نوع زخم بستر ، آسیب بافتی است که در اثر فشار ایجاد می شود .  محل زخم فشاری معمولا روی یک برجستگی استخوانی قرار دارد. در این مقاله اطلاعاتی در مورد چگونگی مراقبت از پوست ، پیشگیری از زخم های فشاری و نحوه مراقبت از زخم بستر ، درصورت ایجاد ، بدست خواهید آورد . روش مراقبت در برابر عوامل زیان آور محیط و چگونگی بررسی پوست به طور منظم جهت پی بردن به مشکلات بالقوه را فراخواهید گرفت .

 

سالم نگه داشتن پوست در افراد معلول ضایعه نخاعی

 

بعد از اسیب نخاعی ، پوست به مراقبت روزانه و توجه زیاد نیاز دارد . باید ساعاتی در روز به پاکیزه نمودن پوست ، بررسی ان از لحاظ بروز مشکلات احتمالی و حرکت دادن به بدن برای رساندن مقدار مناسبی خون به پوست اختصاص یابد و در ضمن باید به طور صحیح غذا خورده و مایعات آشامیده شوند تا پوست سالم بماند .

 

  • فرد معلول دارای ضایعه نخاعی هر روز با صابون ملایم و آب گرم ، حمام شود . توجه ویژه ای به ناحیه تناسلی وجود داشته باشد . ناحیه زیر مهره خاجی که همان بخش پائینی کمر می باشد تمییز و خشک گردد . در صورت نیاز برای حمام فرد دارای ضایعه نخاعی می توان از صندلی حمام چرخدار و یا صندلی های دیواری و یا پایه دار حمامی استفاده کرد . استفاده از دستگیره های ایمنی حمامی در حفظ تعادل فرد دارای ضایعه نخاعی کمک شایانی خواهد کرد .
  • پوست از عرق ، ادرار و مواد دفعی پاک شود . این کار از تحریک پوست و ایجاد راش و زخم فشاری بستر جلوگیری می کند .
  • در صورت دفع غیر ارادی ادرار یا مدفوع ، فورا پوست محل دفع ، شسته و خشک شود .
  • از پاک کردن پوست با مواد پاک کننده قوی که چربی های ان را از بین می برد به ویژه هر ماده دارای الکل اجتناب شود . الکل باعث خشکی پوست و ایجاد ترک در آن و در نتیجه به وجود آمدن محلی برای ورود باکتری ها می شود .
  • چین و چروک های ملحفه های بستر باید صاف شود و ملحفه ها باید خشک و تمیز گردد.
  • کرم ها و لوسیون ها ممکن است برای پوست فد دارای ضایعه نخاعی مفید باشند یا نباشند . قبل از استفاده از آنها باید با پزشک یا پرستار مشورت شود.

 

چرخیدن در بستر و نحوه قرار گیری در آن توسط افراد معلول دارای آسیب نخاعی

 

  • وقتی فرد در بستر دراز کشیده است ، باید حداقل هر دو ساعت یک بار خود را جا به جا کند ، به ویژه وقتی که روی تشک مواج مخصوص زخم بستر نخوابیده باشد . در صورتی که خودش به تنهایی قادر به جا به جا شدن نباشد ، از فرد دیگری برای چرخیدن از یک پهلو به پهلوی دیگر یا برای دمر به شکم یا به پشت خوابیدن کمک بگیرد . در صورتی که پوست فرد مقاومت کمتری داشته باشد و فواصل زمانی دو ساعته را نتواند تحمل کند ، نیاز است تا بیشتر جا به جا شود و در صورتی که قدرت تحمل پوست بیشتر باشد می توان فاصله زمانی بین جا به جا شدن ها را افزایش داد . برای دانستن فرا رسیدن زمان چرخش ، از یک ساعت شماطه دار استفاده می شود. در صورت نیاز به ماندن در بستر برای زمان طولانی تر ، لازم است یک برنامه چرخش منطم ، تنظیم و اجرا شود .
  • وقتی فرد در وضعیتی قرار می گیرد ، باید مطمئن شود بدنش در راستای صحیح است . برای مثال شانه ها ف استخوان های لگن و پاها در امتداد یک خط راست قرار دارند .
  • از بالش ، پتوی لوله شد ه یا وسایل حمایت کننده دیگر ، برای قرار گرفتن در وضعیت صحیح استفاده می شود . نباید ملحفه های بستر به دور فرد پیچیده شوند تا فرد بتواند آسانتر تغییر وضعیت دهد  .

 

معاینه پوست فرد بستری برای جلوگیری از ایجاد زخم فشاری بستر

 

  • پوست باید به طور روزانه از نظر قرمزی ، ترک خوردگی ، ساییدگی ، راش ، جوش یا هر گونه اختلال دیگری چک شود . به علاوه ، ناحیه تناسلی نیز از نظر وجود راش و جوش بررسی گردد . فرد معلول می تواند از یک آینه دسته بلند برای دیدن نواحی غیر قابل مشاهده مستقیم استفاده کند . اگر به وجود ناحیه ای قرمز رنگ پی برده شود ، باید ناحیه تا وقتی که قرمزی کاملا ناپدید شود ، زیر نظر گرفته شود .
  • بدن فرد معلول بستری در تخت باید آنقدر در بستر بالا رود که لیز نخورد . این کار به پیشگیری از آسیب های ناشی از اصطکاک بدن با ملحفه ها کمک و لایه محافظ پوست را از ساییدگی دور می کند .
  • باید از دراز کشیدن طولانی مدت در بستر خودداری کرد و هر روز از بستر خارج شد .
  • در صورت استفاده از هر گونه بریس یا قالب گچی ، پوست زیر آن بررسی شود و اگر خود فرد قادر به این کار نیست ، از کسی بخواهد که زیر آن را حداقل دو بار در روز از نظر هر گونه ضایعه ای بررسی کند . فرد باید مطمئن شود بریس به طور صحیح بسته شده و نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد .

 

چگونگی بررسی و معاینه پوست برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر

 

  • هر روز باید پوست بدن شخص بیمار ، از نظر هر کونه علائمی مانند قرمزی ، تغییر رنگ پوست ، کهیر و یا خراش بررسی شود . پی بردن به مشکلات در مراحل اولیه ، به پیشگیری از ایجاد زحم بستر کمک می کند .
  • حداقل دو بار در روز پوست بررسی شود . اغلب ، صبح و زمان خوابیدن در شب ، مناسب ترین زمان هستند . استفاده از اینه برای معاینه پوست ، به فرد کمک می کند کل نواحی پوست را ببیند . باید همه مناطق پوست بررسی شوند . ولی توجه ویژه به نواحی که به طور مستقیم روی برجستگی استخوانی هستند ، ضروری است . مثل قوزک هر دو پا ، آرنج ها و دنبالچه .
  • شکل موسوم به نواحی مستعد برای ابتلا شدن به زخم بستر را ببینید . نواحی مستعد نواحی هستند که احنمال بیشتری برای ابتلا به زخم های فشاری بستر دارند . تصاویر مناطقی را که ممکن است مشکلات در آن رخ دهند و وضعیت هایی که معمولا مسائل در آن شرایط روی می دهند را نشان می دهند .
  • اگر زخم فشاری بستر در حال بهبود و یا ناحیه ای دارای مشکل وجود دارد ، باید محل بیش از دو بار در روز بررسی شود .
  • اگر لکه ای قرمز رنگ ، پوست دارای آسیب و ترک ، ضایعه جوش مانند یا مشکلات دیگر مشاهده شوند ، چه باید کرد ؟ برای اطلاع از این موضوع به مقاله  انچه در مواقع مشاهده یک زخم فشاری بستر بالقوه انجام داد مراجعه شود .

 

تغذیه فرد بیمار بستری برای جلوگیری از ایجاد زخم فشاری

 

  • باید از مصرف رژیم غذایی متعادل شامل غذاهایی از هر چهر گروه غذایی اطمینان حاصل شود تا از تغذیه صحیح مطمئن شد . یک رژیم غذایی متعادل شامل : انواع گوشت ، لبنیات ، سبزیجات ، حبوبات ، غلات و میوه جات می باشد .
  • یک رژیم غذایی صحیح و مناسب باعث می شود بدن انرزی کافی داشته باشد و لایه ای از چربی زیر جلدی به صورت بالشتک و محافظ طبیعی روی برجستگی های استخوانی قرار گیرد . تغذیه ناکافی باعث می شود بافت بدن نتواند به آسانی وقتی که رژیم غذایی مناسب است ، بازسازی شود یا سالم بماند و یا با عفونت مبارزه کند.
  • بایستی در طول روز مقدار مایعی که برای حفظ وضعیت خوب پوست توصیه شده ، نوشیده شود .

 

قرار گرفتن در معرض نورآفتاب برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر

 

  • اگر فرد برای بیش از پانزده دقیقه در افتاب قرار بگیرد ، از ضد آفتاب استفاده نماید . از کلاهی با لبه پهن استفاده شود و از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعات 10 صبح تا 3 بعدازظهر اجتناب گردد .

 

بررسی تجهیزات مورد استفاده فرد معلول ضایعه نخاعی برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر

 

 

تاثیرگرما و سرمای بیش از حد در ایجاد زخم بستر

 

  • بعد از آسیب نخاع ، بدن به گرما یا سرمای زیاد واکنش نشان نمی دهد . فر معلول با ضایعه نخاعی به علت تغییرات در گردش خون و فقدان حس پوستی ، نسبت به سرمازدگی در هوای سرد مستعد تر است . در ضمن وی به علت کاهش در توانایی تنظیم دما و تغییرات صورت گرفته در توان عرق کردن ، برای گرما زدگی و سایر بیماری ها و ناحوشی های ناشی از گرما مستعد تر می باشد .

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر