فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

آشنایی با انواع دستگاه های تنفسی مخصوص بیماران

آشنایی با انواع دستگاه های تنفسی مخصوص بیماران

دستگاه های تنفس مصنوعی که اخیرا مورد استفاده قرار گرفته اند ، دستگاه تنفس مصنوعی با حجم دوره ای نامیده می شوند . بدین معنا که دستگاه تنفس مصنوعی میزان معینی از هوا را به فرد منتقل می کند . حجم هوایی که به فرد داده می شود ، بر اساس عواملی شامل اندازه بدنی فرد ، سن و وضعیت بالینی وی تنظیم می شود . اگر شخص بیمار تنفسی از هوشیار نسبی و یا کامل برخوردار بوده و صرفا در بعضی از مواقع با افت میزان اکسیژن خون مواجه می شود شما می توانید بر اساس مدت زمانی که فرد بیمار تنفسی در طول شبانه روز به اکسیژن نیاز دارد از بین دستگاه اکسیژن ساز برقی و یا انواع کپسول های اکسیژن مکانیکی در سایزها و اندازه های گوناگون با حجم های 2 ، 5 ، 10 ، 20  لیتری ، دستگاه تنفسی مورد نیاز بیمار را انتخاب کنید . پیشنهاد ما بر آن است که اگر بیمار تنفسی شما بیشتر اوقات در منزل بستری بوده و روزانه در حدود چند دقیقه به علت تنگی نفس و کمبود اکسیژن به اکسیژن خالص  نیاز دارد از کپسول های اکسیژن ده لیتری استفاده کنید . ولی اگر وی در طول شبانهروز برای چندین ساعت به اکسیژن خالص نیاز پیدا می کند و با افت دید اکسیژن اشباع در خون مواجه می شود از دستگاه های برقی اکسیژن ساز بهره جوئید. همچنین بیماران تنفسی که قادر به انجام امور روزانه خود بوده و در اکثر مواقع در بیرون از منزل به سر می برند و در اثر کمبود اکسیژن ، امکان دارد برای چند دقیقه ای نیاز مند رساندن اکسیژن خالص به صورت مکانیکی شوند از کپسول های اکسیژن پرتابل دو و نیم لیتری و یا پنچ لیتری پرتابل و قابل حمل که اکثرا دارای کیف و کوله پشتی هستند که حمل و نقل آنها را آسانتر می کنند ؛ استفاده می کنند . اگر شخص بیمار ز هوشیاری نسبی برخوردار نیست مانند بیمارانی که دارای زندگی نباتی بوده و یا در کما به سر می برند نیاز مند دستگاه های تنفس مصنوعی می باشند که به شرح آن می پردازیم .

 

دستگاه های تنفس مصنوعی مکانیکی

 

دستگاه های تنفس مصنوعی با حجم دوره ای جهت رساندن تعداد معینی از تنفس به فرد تنظیم می شوند. این تعداد تنفس و یا سرعت نفس مانند تعداد تنفس فرد در زمانی است که خودش به تنهایی نفس می کشد . در ضمن این دستگاه های تنفس مصنوعی یک کنترل گر حساس دارند که می تواند برای شروع کردن تلاش تنفسی فرد از نو به عبارتی شروع کردن دوباره تلاش تنفسی فرد تنظیم شود . وقتی فرد مبتلا به بیماری تنفسی ف یک تنفس  را شروع می کند ، دستگاه تنفس مصنوعی جهت تحویل و رساندن حجم هوایی موجود به فرد چرخه ای را شروع می کند . دستگاه تنفس مصنوعی همچنین می تواند اکسیژن بیشتری اضافه بر نیاز معمول را به فرد تحویل دهد . میزان اکسیژن داده شده به فرد بر بر اساس میزان اکسیژن موجود در خون وی تعیین می شود . میزان اکسیژن خون از طریق گازهای خون شریانی یا ABG از طریق خود دستگاه به صورت اتوماتیک مشخص می شود همچنین شما می توانید به وسیله دستگاه پالس اکسیمتر از میزان اکسیژن اشباع در خود فرد مبتلا به بیماری کمبود اکسیژن آگاه شوید . اکسیژن اضافی ممکن است بنا بر بسیاری دلایل پزشکی تجویز شود . همچنین دستگاه های تنفس مصنوعی دارای سیستم هشدار هستند. یک سیستم هشدار فشار بالا که وقتی اختلالی در رساندن هوا به فرد وجود داشته باشد به کار می افتد و یک سیتم هشدار فشار پایین که وقتی دستگاه از فرد جدا شود ، به کار می افتد.

 

دستگاه های تنفس مصنوعی قابل حمل

 

دستگاه تنفس مصنوعی که در بخش مراقبت های ویژه و در واحد مراقبت حاد استفاده می شود ممکن است از نظر اندازه و علامت تجاری با نوعی که در واحد توانبخشی مورد استفاده قرار می گیرد ، متفاوت باشد . از آنجایی که هدف اصلی توانبخشی بیماران ف بیرون آورن فرد از بستر و در گیر کردن وی در غعالیت ها می باشد ، استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی با اندازه بزرگ عملی نیست . در زمان انتقال فرد به بخش توانبخشی ، وی با یک دستگاه تنفس مصنوعی قابل حمل منتقل می شود .در اینجا نیز دستگاه ها با علائم تجاری مختلف زیادی وجود دارد . با این وجود ، همه این دستگاه ها ی تنفسی به یک روش عمل می کنند و قادند عملکردی مشابه دستگاه های تنفس مصنوعی بزرگتر داشته باشند .

 

یکی از تفاوت های اصلی یک دستگاه تنفس مصنوعی قابل حمل و یک دستگاه تنفس مصنوعی غیر قابل حمل ، روشی است که انرزی و نیروی برق دستگاه را تامین می کند. دستگاه های تنفس مصنوعی قابل حمل قادرند انرژی مورد نیاز را به طرق مختلف شامل :  پریز برق دیوار ، یک باتری داخلی  و یا یک باتری خارجی به دست آورند . این توانایی باعث می شود تا فرد بیمار بتواند حرکن کند و برای ادامه کار دستگاه تنفس مصنوعی وابسته به برق خروجی از پریز روی دیوار نباشد . و با راه رفتن و حرکت کردن خود را از بستر نجات داده و توانایی از دست رفته خود را باز یابد . دستگاه های تنفس مصنوعی با نیروی برق ، انرژیشان تامین می شود و می توانند به روش های زیر کار کنند :

 

  • جریان برق متناوب یا همان جریان برق خانگی  :  دستگاه تنفس مصنوعی تا وقتی که دو شاخه اش در پریز برق باشد به طور نامحدود کار می کند .
  • باتری تناوبی 12 ولت خارجی  :  وقتی که دستگاه تنفس مصنوعی بیرون از خانه و یا دور از جریان برق خانه مورد استفاده قرار می گیرد ، می تواند 24 تا 36 ساعت با استفاده از یک باتری کاملا شارژ شده کار کند. با استفاده از یک شارز کننده باتری می توان این باتری را دوباره شارز کرد یا این باتری وقتی که به دستگاه تنفس مصنوعی وصل باشد و دوشاخه دستگاه نیز در پریز برق باشد دوباره شارز می شود.
  • باتری داخلی  :  دستگاه های تنفس مصنوعی به یک باتری داخلی مجهز هستند که انرزی الکتریکی را برای یک ساعت یا بیشتر در وضعیتی که منبع انرژی دیگری در دسترس نیست ، تامین می کند . باتری داخلی وقتی که دستگاه تنفسی به دجریان برق خانگی وصل می شود ، به طور خودکار شارز می شود . وقتی از این باتری استفاده می شود به علت محدودیت زمانی در امکان استفاده از آن ، باید هر چه زودتر منبع انرژی جایگزین پیدا شود . دستگاه های تنفس مصنوعی به این توانایی مجهز هستند که منبع انرزی خود را به طور خودکار از یک منبع به منبع دیگر تغییر دهند . چراغ های نشانگر ، نشان می دهند که منبع انرژی در حال استفاده است .

 

 

به کار انداختن دستگاه تنفس مصنوعی برای بیمار

 

دکمه های کنترل و کلید های روی دستگاه های تنفس مصنوعی قابل حمل از نطر ظاهر، شکل و اندازه با دکمه های کنترل و کلید های دستگاه های تنفس مصنوعی بیمارستانی متفاوت هستند ، اما همگی عملکرد مشابهی را کنترل می کنند . همه دستگاه های تنفس مصنوعی قابل حمل قادرند حجم جاری معادل  100 تا 300 CC را به فرد برسانند . تعداد تنفس از 2 تنفس در دقیقه تا 60  تنفس در دقیقه قابل تنظیم است . شیوه یا روشی که دستگاه تنفس مصنوعی تنظیم می شود به دو طریق روش کمک کنترلی یا روش تنفس مصنوعی اجباری متناوب همزمان است .

دستگاه تنفس مصنوعی قابل حمل قادر است هوا را در مراحل مختلف با حجم ها ، سرعت و فرکانس ها ی قابل تنظیم در هر مرحله منتقل کند . اکسیژن نیز با برخی تنظیمات می تواند از طریق دستگاه تنفس مصنوعی قابل حمل منتقل شود . میزان تلاش فرد برای تنفس و سرعت تنفس وی برای  کمک به جلوگیری از خستگی عضلات تنفسی تحت نظر گرفته می شود. علائمی که نشان می دهند عضلات تنفسی دچار خستگی شده اند شامل سرعت بالای تنفس و اشکال در نفس کشیدن و تنفس است . برنامه جداسازی هر فرد از دستگاه تنفس مصنوعی ، مختص به خود آن فرد است . همچنان که ثبات وضعیت بالینی فرد پیشرفت می کند ، برنامه جداسازی فرد امکان پذیر می گردد که با کاهش تدریجی در اندازه لوله نای گشایی و تغییر در نوع لوله نای گشایی مورد استفاده وی انجام می شود . در صورتی که جداسازی فرد از دستگاه تنفس مصنوعی انجام گیرد ، گام بعدی در این فرایند جدا کردن وی از لوله نای گشایی است . یادآوری می شود این فرایند ، فرایندی ویژه هر فرد است ، بنابراین ضروری و مهم است که میزان پیشرفت هر فرد با فرد دیگری مقایسه نشود .

 

نظارت بر فرایند جداسازی فرد مبتلا به بیماری تنفسی از دستگاه تنفس مصنوعی

 

متغییر ها و پارامترهای تنفس مصنوعی ، گروهی از مقادیر اندازه گیری یا آزمایشاتی هستند که هم توسط فیزیوتراپیست و هم توسط پرستار انجام می شوند . بررسی ها با استفاده از یک وسیله دستی به نام اسپرومتر انجام می شود . این وسیله وقتی که فرد از دستگاه تنفس مصنوعی جدا شده است استفاده می شود و برای درمانگران میزان توانایی فرد برای اینکه خودش تنفس کند را مشخص می کند . پارامتر های تنفسی معمولا قبل و بعد از فرایند و برنامه جداسازی اندازه گیری می شوند و آمادگی فرد برای شروع جداشدن از دستگاه را تعیین می کنند . پارامترها شامل ظرفیت حیاتی ، حجم جاری و نیروی تنفس منفی است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر