فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

مراقبت از پوست افراد مستعد به زخم بستر

مراقبت از پوست افراد مستعد به زخم بستر

رعایت نکات ایمنی در آشپزخانه در حهت جلوگیری از آسیب هایی که منجر به ایجاد زخم بستر خواهند شد

 

آشپزخانه به دلیل وجود وسایل گرمازا و سرما زا از قبیل اجاق گاز ، کتری ، سماوردر کنار وجود وسایل برنده مانند چاقو می تواند یک مکان ناامن در منزل برای سالمندان و افراد الزایمری به حساب آید.  برای مثال ممکن است قسمت هایی از بدن فرد قادر نباشد گرما یا سرما را احساس کند . این خود می تواند خطر به وجود آمدن آسیب ها را دو چندان کند. اطلاع دقیق از محل قسمت های فاقد حس می تواند کمک زیادی در پیشگیری از سوختگی های احتمالی نماید.

 

  • در موقع تهیه و تدارک غذا ، فرد باید دقت کند که سطوح این ادوات خیلی داغ نباشد از جمله لبه های بالا و پایین ، دسته و یا کف وسائلی مانند توسترها ، سرخ کن ، کتری و یا قوری
  • در موقع کار کردن و مجاورت با ظرفشویی ، بایستی توجه نمود که پائین ظرفشویی و لوله های آب گرم ممکن است خیلی گرم شده باشند . لذا بهتر است که این قسمت ها کاملا عایق بندی شده باشند.
  • موقع حمل و نقل و جا به جایی غذاها و نوشیدنی های گرم بایستی فرد مراقب باشد که از نگهداشتن آنها روی ناحیه شکم و یا بین پاها ی خود پرهیز نماید. استفاده از یک میز مناسب یا سینی با لبه های محصور و مناسب برای جا به جایی اقلام مورد نیاز چهت جلوگیری از سوختگی ها می تواند مفید باشد.
  • فرد سالمند باید دقت داشته باشد که مشابه مراقبت های فوق الذکر در حمام از جمله در محل شیر آلات و لوله های آبگرم نیز صورت می گیرد. همچنین همگام تنظیم شیر آبگرم و استفاده از آن
  • شخص سالمند باید مراثب باشد که از نشستن نزدیک به محفظه گرم کن ها یا اجاق ها ، شومینه ها و سونا و غیره خودداری نماید. همچنین باید به خاطر داشت که قسمت های فلزی روی صندلی چرخدار می توانند بیش از حد گرم شوند و باعث بروز سوختگی ها گردند.

مراقبت از پوست افراد مستعد به ابتلا به زخم بستر در حین سفر

 

  • مسافرت به وسیله خودرو ، هواپیما ، اتوبوس یا قطار می تواند هر کدام به نوبه خود خطراتی را برای پوست ایجاد نماید.
  • در مسافرت در صورت امکان ، فرد سالمند بایستی از وسایل حذف فشار به منظور افزایش ضریب حفاظتی خود استفاده نماید.
  • هنگام استفاده از هر نوع وسیله ای ، در نظر گرفتن تدابیر مراقبتی از پوست بسیار حائز اهمیت است.
  • در هنگام استفاده از صندلی چرخدار مخصوص حمام باید ضمن حفظ وضعیت و طرز قرار گیری صحیح بدن فرد ، حداکثر استقلال را نیز برای سالمندان فراهم آورد . در این راستا مراقبت از پوست و پیشگیری از هرگونه فشار های احتمالی مسائل مهمی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
  • تشکچه های لایه دار و روکش  دار می توانند به کاهش خطر فشار های وارده کمک کنند . این تشکچه ها در اندازه و اشکال مختلف طراحی و ساخته شده اند و در دسترس شما می باشند.
  • استفاده مداوم و طولانی مدت از این تشکچه ها منجر به فشرده شدن لایه ها بر روی سطح تشکچه شده و در نتیجه بعد از اندک مدتی کارایی لازم جهت کاهش فشار ها و در نتیجه جلوگیری از ایجاد زخم بستر در سالمندان را نخواهد داشت. در تشکچه هایی گه لایه های فوم دارند ، این لایه ها معمولا به طور کامل کاهش فشار را فراهم نمی کنند . لذا باید از نشستن طولانی مدت روی این سطوح اجتناب کرد. همچنین چنانچه اشاره شد بررسی دقیق پوست بدن سالمند پس از استحمام بسیار مهم است .
  • نکات مراقبتی خاص نیز ، در موقع جا به جا شدن از روی صندلی حمام باید مورد توجه قرار گیرد ، برای مثال لازم است که فرد از سائیدگی یا مالیدن شدن بدن خود برروی لبه نشسمنگاه چرخ ها ، اهرمهای ترمز یا هر قسمتی از ویلچر و یا صندلی حمام اجتناب نماید. فرد سالمند باید به خاطر داشته باشد ، احتمال بروز خراش یا پارگی پوست در موقع جا به جایی های کوچک نیز محنمل تر است.
  • استفاده اختصاصی از بالابر و تسمه نقاله و اطمینان از تدابیر مراقبتی مربوط به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. ضمن اینکه بالابر متحرک بایستی تکیه گاه مناسب و وضعیت مطلوبی را در جریان بالابردن و جا به جایی فرد ایجاد کند. لازم است فاصله ایمنی مناسبی بین مناطق آسیب پذیر پوست و تجهیزات تسمه نقاله و بالابر در نظر گرفته شود.
  • تسمه و یا ژاکت لیفت تراک های حمل بیمار در انواع مختلف از جنس توری یا برزنتی و به صورت لایه دار و بدون لایه وجود دارند. فرد باید جهت انتخاب تسمه نقاله مناسب ، انواع مختلف آن را آزمایش نموده و یکی از مناسب ترین آنها را جهت استفاده انتخاب نماید.
  • فرد باید اطمینان حاصل نماید که ژاکت یا جلیقه لیفت حمل بیمار در مناطق تماس با پوست کشیده نشود ، به عنوان مثال لازم است پاهای فرد سالمند و یا بیمار به نحوی بالا برده شود که تسمه لیفت تراک به آسانی مورد استفاده قرار گرفته یا برداشته شود، به طوریکه هیچ گونه سائیدگی برای پوست ایجاد نکند. مخصوصا اگر پوست یا تسمه بالابر حمل بیمار خیس باشد ، بروز آسیب و ایجاد ضایعه پوستی محتمل تر است.
  • فرد باید مراقب باشد که نوار تسمه بالابر حمل بیمار تاب خوردگی نداشته باشد و یا در زیر پاها به صورت توده جمع و یا مچاله نشده باشد . این مسئله از لحاظ کاهش اثرات نیروهای تنشی و برشی در موقع بالا کشیدن شخص سالمند بسیار حائز اهمیت است . ضمنا فرد سالمند و یا بیمار نباید بعد از جا به جایی و استقرار در محل مورد نظر ، به نشستن بر روی لیفت تراک حمل بیمار ادامه دهد و بایستی سریعا تسمه نقاله بالابر را از بدن جدا نماید.
  • نکته بسیار مهم این است که تجهیزات مورد استفاده بایستی در هر زمانی در شرایط مطلوب و با وضعیت بدن فرد متناسب باشند . به طور مثال چنانچه هر گونه تغییر قابل ملاحظه ای  در وزن یا شکل بدن و یا از  این قبیل تغییرات ایجاد شود ممکن است نیاز باشد که تجدید نظری در انتخاب آنها صورت پذیرد و با توجه به شرایط موجود به منظور پیشگیری از هر گونه ضایعه جدید تجهیزات توانبخشی و وسایل مورد نیاز تدارک دیده شود.

 

بر طبق یافته ها و تجربیات انجام شده بهبود زخم فشاری در افراد سالمند به زمانی طولانی تر احتیاج دارد و محاسبات بهبودی بر حسب هفته ، این نتیجه گیری را تایید می نماید و این تاخیر بهبودی متناسب با سن است. جنسیت بیمار تاثیری در سرعت بهبودی زخم بستر ندارد. به نظر بهبودی در زمان سرعت کمتری دارد. صحت نتیجه آمار تحت تاثیر مدت ضایعه و سن افراد و تعداد کمتر زنان بوده است و تا حدودی اعتبار کمتری خواهد داشت.

طبیعی است که هرچه زخم وخیم تر باشد مدت بهبودی آن طولانی تر خواهد بود و بر طبق مطالعات مستعدترین و شایع ترین نقاط برای زخم فشاری ناحیه خاجی و زائده گردن استخوان ران است که احتیاج به پیوند خواهند داشت . درجه بهبودی زخم در نقاط مختلف کم و بیش یکسان خواهند بود. در ضمن کسانی که از تشک مواج استفاده می کنند درصد کمتری دچار عارضه زخم بستر شده و علی رغم بودن مدت طولانی در بستر و عدم تغییر وضعیت کمترین آسیب را داشته اند . لازم به ذکر است که تغذیه ، بهداشت فردی ، پرستاری و رسیدگی به موقع و استفاده از تجهیزات متناسب عوامل بسیار موثری در بهبودی و تسریع در درمان زخم های فشاری می باشند.

تشک های مواج می توانند علاوه بر پیشگیری از ایجاد زخم های بستر ، در درمان این زخم ها نیز موثر باشند و این امر ضمن ایجاد راحتی برای واحدهای مختلف پرستاری و به خصوص افرادی که مستقیما از بیماران مراقبت می کنند از تحمیل هزینه های سنگین درمان و مراقبت ویژه نیز جلوگیری بعمل آورد .

 


نظرات کاربران
ارسال نظر