فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

عوامل تاثیر گذار در بی اختیاری ادرار

عوامل تاثیر گذار در بی اختیاری ادرار

نقش مثانه بیش فعال دربه وجود آمدن بی اختیاری ادرار در بانوان

 

واژه مثانه بیش فعال به تازگی و با پیدایش داروهای جدید که برای درمان مشکلات دستگاه ادراری به کار می روند ، رایج شده است . این واژه دقیقا به شرایطی دلالت می کند که نیاز به درمان وجود دارد. مثانه بیش فعال حالتی است که در آن فرد تکرر یا فوریت ادراری را تجربه می کند که ممکن است با بی اختیاری همراه باشد یا نباشد .زنی که دارای مثانه بیش فعال است ممکن است بی اختیاری ادرار داشته باشد . اما اگر بی اختیاری داشته باشد عموما از نوع فوریتی خواهد بود و اگر هم نداشته باشد علائم فوریت را بروز می دهد و ممکن است بارها نیاز به ادرار کردن را احساس کند. برخی از زنان که مثانه بیش فعال دارند یا بدون بی اختیاری فوریتی ، ممکن است که بی اختیاری ادرار فشاری را هم تجربه کنند.

اظهار نظر در مورد اینکه فوریت ادرار در یک زن در اثر انقباض مثانه رخ می دهد یا در اثر عبور ادرار از یک پیشابراه ضعیف ، دشوار است زیرا در حقیقت مثانه و قسمت تحتانی دستگاه ادراری ساختارهایی هستند که اعصاب مشترکی دارند  و تعداد زیادی فیبر عصبی و تکانه عصبی از مغز و سایر مناطق کنترلی به مثانه ، پیشابراه و ماهیچه های لگن وارد و خارج می شوند و بنابراین وقایع متفاوتی در لگن ممکن است سبب ایجاد احساس فوریت شوند. مثانه ای که بسیار حساس است و می خواهد به طور ناگهانی و قبل از پر شدن ، تخلیه شود همان علائمی از فوریت را ایجاد می کند که در یک مثانه ای که حساسیت خود را از دست داده و شروع به داخل شدن به پیشابراه ضعیف می کند ایجاد می شود. در هر دو حالت فرد به طور ناگهانی و فوری احساس نیاز به توالت می کند و قادر به توقف آن نیز نمی باشد . متاسفانه بی اختیاری یکی از مشکلات بسیار دلسرد کننده است زیرا هنوز به خوبی درک نشده و به همین علت هم درمان آن تا اندازه ای مشکل است .

 

بی اختیاری ادرار و عفونت مثانه

 

وجود هر گونه التهاب در مثانه به دلایل عفونت ، سنگ و یا سرطان می تواند سبب ایجاد تکرر ادرار ، فوریت ادرار یا هر دو شود . التهاب می تواند سبب انقباض شدید ماهیچه های صاف ، و از ین رفتن مکانیسم های ارادی معمولی برای کنترل دفع شود که معمولا موجب بی اختیاری ادرار ، آن هم از نوع فوریتی خواهد شد . در این حالت عموما با بر طرف شدن مشکل اصلی که سبب التهاب شده ، بی اختیاری هم از بین می رود و در مورد عفونت مثانه درمان هایی از قبیل آنتی بیوتیک ها ، سبب رفع التهاب و بی اختیاری ادراری خواهند شد.

 

اثرات حاملگی و زایمان بر بی اختیاری ادرار

 

هر زنی که حاملگی را تجربه کرده باشد ، به خوبی می داند که در این دوران نیاز به توالت رفتن بیشتر می شود. افزایش اندازه رحم به موازات بزرگ شدن جنین ، سبب فشار آوردن به مثانه و حساس تر شدن نسبت به نیاز به دفع ادرار می شود . در این دوران حساسیت مثانه زیاد شده و گنجایش آن کاهش و نیاز به دفع ادرار افزایش می یابد. البته در این شرایط در یک زن غیر باردار که دارای یک توده لگنی یا دچار فیبروم یا تجمع بافت های فیبری و ماهیچه ای در دیواره رحم باشد نیز ممکن است اتفاق بیافتد. بسته به محل قرار گیری ، فیبروم می تواند سبب ایجاد فشار روی مثانه شود . اگر شما حامله نیستید ، اما مکررا احساس نیاز به ادرار کردن می کنید با یک پزشک مشورت کنید .

 

علاوه بر این واکنش طبیعی مثانه در طول دوران بارداری بانوان ، اثرات غیر مستقیم دیگری نیز وجود دارند که در طول دوران بارداری و یا بلافاصله پس از زایمان می توانند سبب بروز بی اختیاری شوند. معمولا این نوع بی اختیاری ادرار ، موقتی است و در فاصله 3 تا 6  ماه پس از زایمان بر طرف می شود. زنانی که دچار بی اختیاری ادراری پایدار پس از زایمان می شوند اغلب کسانی هستند که علائم بی اختیاری ادراری را قبل از بارداری هم داشته اند و یا اینکه بی اختیاری ادرار آنها به حاملگی ارتباطی ندارد . به طور کلی عوامل زیادی خصوصا به موقع به دنیا آمدن بچه ، سبب افزایش خطر ابتلا به بی اختیاری ادرار در آینده می شوند . از هر پنج مورد بی اختیاری فشاری در خانم ها که به علت بارداری و زایمان اتفاق می افتد ، انجام نخستین زایمان طبیعی معمولا مهمترین واقعه ای است که سبب تغییر ساختار ماهیچه های کف لگن و افزایش ریسک بروز بی اختیاری فشاری در آینده می شود. زنی که در طول سه ماه پس از نخستین زایمان خود به طور مرتب بی اختیاری ادراری فشاری یا فوریتی را تجربه می کند نسبت به بقیه ریسک بالاتری را برای دچار شدن به این مشکل در آینده خواهد داشت .

 

یکی از تغییراتی که در طول دوران بارداری در بدن یک زن اتفاق می افتد ، تغییرات هورمونی است که می تواند در بی اختیاری ادرار نقش داشته باشد . در دوران بارداری ، جفت هورمونی به نام پروژسترون ترشح می کند که شل کننده عضلات صاف است و لذا می تواند سبب ضعیف شدن عضلانی شود که در حمایت پیشابراه و مثانه نقش دارند . عضلات ضعیف باعث می شوند که گردن مثانه تحرک بیشتری داشته باشد و نتواند به خوبی از نشت ادرار جلوگیری کند . البته به ندرت ممکن است موقعیت رحم در یک زن حامله به صورت خلفی باشد. یعنی گنبد رحم به جای اینکه رو به جلو باشد به سمت عقب بر گشته باشد . و مثانه به دلیل فشاری که رحم به گردن آن وارد می کند و آن را به سمت استخوان شرمگاهی می فشارد کامل تخلیه نشود. احتمالا حاملگی از طریق عوامل دیگری هم در بروز بی اختیاری ادراری در زنان نقش دارد ، اما هنوز این عوامل شناخته نشده اند . امروزه تحقیقات زیادی برای کشف اثرات حاملگی روی بروز بی اختیاری ادرار در حال انجام است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر