فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

مناسب سازی فضای شهری برای معلولان

مناسب سازی فضای شهری برای معلولان

بخش مهمی از موانع تبعیض آمیز در شهرها موانع فیزیکی و عدم مناسب سازی محیطی است که گروه بزرگی از شهروندان اعم از جانبازان ، معلولان ، سالمندان ، زنان باردار و .. را از حضور اجتماعی دور نگاه می دارد . از زمان تدوین اولین مجموعه ضوابط و مقررات شهر سازی و معماری برای معلولان و جانبازان در ایران حدود 20 سال می گذرد . آنچه در طول این مدت طولانی کاملا مشخص و غیر قابل انکار است ، ناکام بودن این دستورالعمل ها در مقام اجرا می باشد، شاید این ادعا وضعیت فعلی معابر و ساختمان ها و فضاهای عمومی است که تردد و استفاده معلولان از آنها را عملا غیر ممکن ساخته است . در اغلب شهر های جدید دسترسی معلولان به فضاهای شهری و ساختمان های عمومی نادیده گرفته شده و در سایر شهرها نیز این نگرش اصلا وجود ندارد و یا در حد رفع تکلیف به آن توجه می شود و مصداق آن رمپ هایی است که در کنار پله های ورودی یک ساختمان با شیب بیش از 40 درصد احداث می گردد . 

 

اما به نظر می رسد که در سال های اخیر بخش هایی از مدیریت کلان شهری چون تهران در پروژه های بزرگ ، لزوم طراحی عمومی و در نظر گرفتن دسترسی برای همه اقشار جامعه را لحاظ می کنند . اهمیت مناسب سازی و توجه به معلولان در پروژه هایی چون سینما آزادی ، پردیس سینمایی ملت ، پیاده رو سازی خیابان انقلاب ، برج میلاد و برخی ایستگاه ها و خطوط اتوبوس رانی  و ... امیدواری بسیاری را برای جدی گرفتن ضوابط قانونی ایجاد کرده و این روند بسیار مثبت است . امید آن می رود که این تحول در کلیه بخش های اجرایی و مدیریتی کشور که مسئولیتی در حوزه ساخت و ساز های عمومی دارند رخ دهد و در آینده ای نه چندان دور شهاد شهرهایی استاندارد برای همه افراد جامعه بالاخص معلولان و سالمندان باشیم . 

 

مناسب سازی فضای شهری چیست ؟ 

 

اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل است به طوری که افراد معلول قادر آزادانه و بدون خطر محیط اطراف خود اعم از اماکن عمومی ، معابر شهری و غیر شهری و ساختمان های عمومی حرکت کند و از تسهیلات محیطی ، اجتماعی ف فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره مند شوند . 

 

چه اقداماتی در جهت مناسب سازی شهری برای معلولین بایستی انجام شود ؟ 

 

ایجاد دسترسی عمومی : رویکردی است که با خلق و ایجاد محیطی قابل دسترس برای تمام جمعیت ، شامل افراد دارای معلولیت و ناتوان ،استفاده از تمام امکانات آن محیط ، ساختمان ها ، فضای شهری ، برنامه ، خدمت یا وسیله ارتباطی زا ارتقائ می بخشد . 

 

حذف موانع : بهسازی ساختمان ها و فضاههای شهری ، اماکن عمومی ، پارک ها و بیمارستان ها از طریق حذف موانع به نحوی که استفاده از آن برای افراد ناتوان با شرایط فیزیکی دشوار یا افراد دارای معلولیت امکان پذیر باشد . به طور خلاصه عنوان مناسب سازی به این روند اطلاق می شود . 

 

طراحی عمومی : به معنای طراحی محصولات ، محیط و خدمات به نحوی است که تا حد امکان بدون نیاز به تعدیل یا طراحی ویزه برای همه ی افراد قابل استفاده باشد . طراحی فراگیر نباید موجب ممانعت از کاربرد وسایل کمکی برای افراد دارای معلولیت در موارد ضروری شود . طراحی عمومی الگوی نسبتا جدیدی است که با آن تا حدی که ممکن است وسایل و ساختمان ها طوری طراحی می شود که همه بتوانند از آنها استفاده کنند و تلاش می شود تا نتیجه حاصل قابل استفاده برای طیف گسترده تری از افراد جامعه باشد . در طراحی عمومی برای فضاهای شهری و ساختمان ها با وجود ساخت و سازهای قدیمی رویکرد و شیوه حذف موانع مناسب ترین و تنها الگوی موجود است ولی طراحی عمومی شیوه ای است که معمولا هزینه های کمتری در بر دارد . 

 

محیط بدون مانع : فضا یا مجموعه ای از خدمات که می توانند بدون هیچگونه مانعی ، با در نظر گرفتن مقام و شان انسانی و در حد امکان استقلال افراد ، در دسترس همه باشد و بدیهی است محیط ها به معنای ساختمان ها ، خیابان ها ، بوستان ها و سایر اماکن ، محل های خدماتی ، اماکن حمل و نقل و غیره است . از این رو هدف ، طراحی موقعیتی است که در آن تمامی اعضای جامعه ، شامل افراد دارای ناتوانی و کم توانی ، بتوانند به صورت فعال ، یا به کارگیری اصول طراحی برای همه ، در فرآیندی که شواهد قابل لمسی از رسیدن به شهری بدون مانع را ایجاد می کند ، مشارکت نمایند . 

 

موانع موجود در محیط شهری برای افراد کم توان ، سالمندان و معلولین 

 

موانع شهری ، محیط را برای افراد کم توان نا امن می سازد و باعث عدم دسترسی افراد دارای ناتوانی و معلولیت به محیط می شوند و فرصت های مشارکت افراد در صحنه های مختلف زندگی اجتماعی را از بین می برند . این مسئله دامنه وسیعی فرصت های آموزشی ، اقتصادی و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می گیرد. موضوع از دست دادن فرصت تنها محدود به فرد دارای معلولیت نیست ، بلکه فرصتی است که جامعه نیز آن را از دست می دهد . بنابراین حذف موانع ضرورتی برای اطمینان از ایجاد فرصت های برابر و امکان مشارکت فرد در فعالیت های اجتماعی است . عدم توانایی افراد دارای معلولیت در دسترسی آسان به تسهیلات و فضاهای شهری درواقع نه به خاطر معلولیت آنان ، بلکه به لحاظ معلولیت اجتماع و ناتوانی آن در سازگاری امکانات و فضاهای شهری با نیاز های این افراد است . 

 

بارزترین موانع در محیط شهری در مقابل افراد معلول و یا سالمند عبارتندز : 

 

  • عرض کم پیاده روها که سبب حرکت اجباری افراد داری معلولیت به سواره رو می گردد .
  • سطوح خاکی یا پوشیده از سنگریزه که سبب کندی حرکت ، به هم خوردن تعادل صندلی چرخدار و حتی سرنگونی فرد از روی صندلی چرخدار می شود. 
  • شیارهای پهن بین بلوک های سیمانی پیاده روها و پل های آهنی کنار آنها سبب به هم خوردن تعادل افراد دارای محدودیت های حرکتی می شوند . 
  • یخ زدگی و لغزندگی ، کوچه های باریک در زمستان ، که باعث عدم تعادل در حرکت با عصا و صندلی چرخدار خواهد شد . 

از سوی دیگر شیب های طولی نامناسب پیاده رو که سبب فشار زیاد روی ستون فقرات معلولان جسمی حرکتی می گردد و شیب های عرضی که مانع حرکت در پیاده روها خواهد شد ، از این جمله موانع هستند . وجود مصالح ساختمانی ، وجود موانعی مثل درخت ، تیر چراغ برق ، دریچه های آب رو در کف پیاده رو ، پستی و بلندی ها و مشخص نبودن سواره رو و پیاده رو در کوچه ها ، وجود موانع عبوری برای موتور سیکلت ها در پیاده روها که مانع ورود معلول با صندلی چرخدار به پیاده رو می گردد و...  را می توان به عنوان موانع بیشماری که برای تردد معلولان مشکل ایجاد کی کنند نام برد . 

 

افرادی که از موانع شهری رنج می برند : 

 

  • استفاده کنندگان از صندلی چرخدار ، واکر یا عصا 
  • افراد دارای اختلالات بینایی ، نیمه بینا و یا نابینا 
  • افراد دارای اختلالات شنیداری 
  • سالمندان 
  • زنان باردار 
  • افراد دارای ناتوانی موقتی 
  • افرادی که بارهای سنگین حمل می کنند 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر