فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

نگهداری سالمندان و یا بیماران در محیط خانه نیازمند انجام اقداماتی در زمینه مناسب سازی و ایمن سازی محیط خانه جهت استفاده آسان تر و ایمن تر از وسایل و امکانات موجود در منزل می باشد . در این راستا استفاده از ابزار و وسایل کمک حرکتی و توانبخشی ویژه در زمینه مناسب سازی خانه جهت استفاده ایمن تر و آسانتر سالمندان امکانات موجود در خانه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد . در این مقاله به توضیح شیوه های استاندارد سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل جهت استفاده آسانتر توسط سالمندان و بیماران و معلولان می پردازیم . دستشویی و توالت از محیط هایی می باشند که شخص سالمند در طول شبانه روز به طور معمول ، چندین بار از آن استفاده می کند . در اکثر منازل به خصوص اپارتمان ها مساحت سرویس های بهداشتی و توالت بسیار کوچک می باشد چنانچه استفاده همزمان به وسیله سالمند و شخصی که وظیفه نگهداری از وی را بر عهده دارد را محدود می سازد. از طرف دیگر مواد استفاده شده در محیط سرویس بهداشتی از قبیل سنگ ، سرامیک ، کاشی ، توالت فرنگی ، شیر آلات و آینه دستشوئی همگی از مواد سخت و برنده بوده که می تواند در صورت سقوط و افتادن سالمند بسیار خطرناک باشد . در این مقاله به معرفی وسایل توانبخش خاص در این زمینه می پردازیم . شما برای آشنایی بیشتر با انواع این وسایل می توانید بر روی عناوین هر بخش کلیک کنید .

 

استفاده از توالت فرنگی برای سالمندان

 

در صورت امکان ، سرویس بهداشتی منزل را به توالت فرنگی ثابت با ارتفاع مناسب جهت استفاده سالمند تجهیز کنید . اگر به دلیل هزینه های بالا و یا استیجاری بودن منزل امکان استفاده از توالت فرنگی ثابت محیا نمی باشد . شما می توانید از انواع صندلی های توالت فرنگی سیار متناسب به وضعیت بیمار و یا اندازه سرویس بهداشتی منزل استفاده کنید . شما می توانید جهت جلوگیری از حرکت کردن و سر خوردن صندلی توالت و استقرار ایمن تر از انها از انواع صندلی های توالت با قابلیت نصب بر روی زمین و یابر روی دیوار بهره ند شوید .

 

استفاده از ارتفاع دهنده های توالت فرنگی

 

شاید شما در منزل خود از توالت فرنگی و یا از صندلی توالت فرنگی استفاده می کنید ولی ارتفاع آن بنا به بیماری که از آن رنج می برید و یا وضعیت جسمانی شما کوتاه باشد. برای بر طرف کردن این مشکل شما می توانید از انواع ارتفاع دهنده های توالت فرنگی اعم از دسته دار ، بدون دسته و مدل های نرم و سخت استفاده کنید . استفاد از بالا برنده های ارتفاع توالت فرنگی به افرادی که دارای قد بلندی می باشند و به زانوهای آنها در هنگام استفاده از توالت فرنگی فشار مضاعفی وارد می شود توصیه می شود . همچنین اشخاصی که دچار شکستگی در ناحیه زانوو یا پاها شده اند و یا مفصل زانوی خود را عمل کرده اند و نمی تواننند زانوی خود را خم کنند می توانند ازارتفاع دهنده های توالت فرنگی استفاده کنند.

 

استفاده ازبالشتک های نرم کننده نشیمنگاه توالت فرنگی

 

 شخص سالمند و یا بیمار در اثر کهولت سن و یا بیماری وزن خود را از دست داده و ناحیه لگن و نشیمن گاه او بسیار ضعیف و استخوانی می شود و در هنگام استفاده از توالت فرنگی به دلیل سخت بودن جنس توالت فرنگی و یا سرد بودن قسمت نشیمنگاهی صندلی توالت دچار مشکل می شود شما برای رفع این مشکل می توانید از بالشتک های نرم کننده و بالا برنده توالت فرنگی استفاده کنید . همچنین افرادی که به هر دلیلی ناحیه لگن خود را تحت عمل جراحی قرار داده اند و این عمل مشکلاتی را در هنگام استفاده از توالت فرنگی برای آنها به وجود آورده است می توانند از بالشتک های نرم کننده قسمت نشیمنگاه توالت فرنگس بهره برداری کنند.

 

استفاده از نوار شبرنگ توالت فرنگی

 

رنگ صندلی توالت فرنگی را در صورت امکان از رنگی انتخاب کنید که ترجیحا با رنگ زمین ، دیوار و دیگر وسایل استفاده شده در محیط سرویس بهداشتی ، متفاوت باشد. زمانی که شخص سالمند و یا بیمار ، صندلی توالت را بهتر ببیند با اطمینان بیشتری جهت نشستن بر روی ان ، اقدام خواهد کرد. جهت تمایز بیشتر توالت فرنگی می توانید از نوار های شبرنگ استفاده کنید .

 

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند

 

استفاده از دستگیره کمکی سالمندبرای بیماران و یا سالمندانی که به دلیل ضعف در ناحیه زانو و یا کمردر هنگام نشستن و بلند بر روی توالت فرنگی و یا ایرانی دچار مشکل می باشند و در این هنگام فشار مضاعفی به قسمت زانو و کمرآنها وارد می آید  می تواند راه گشا باشد . شما می توانید با نصب دستگیره های کمکی دیواری در انواع مستقیم ، زاویه دارد و تاشو در ابعاد و اندازه ای مختلف در محیط سرویس بهداشتی منزل و یا محل کار ، راهروها ، توالت و حمام خانه کمک شایانی در حفظ تعادل بیمار در هنگام مسواک زدن ، لباس پوشیدن ، استحمام و نظافت شخصی و استفاده از توالت فرنگی انجام دهید. دستگیره های کمکی را بر روی دیوار مجاور توالت فرنگی نصب کنید تا شخص سالمند بتواند به کمک آنها در هنگام نشستن و بلند شدن تعادل خود را بهتر حفظ  را    کندو فشار کمتری به سیستم اسکلتی و عضلانی او وارد شود . و یا در هنگام لباس پوشیدن با اتکا به این دستگیره ها تعادل خود را بهتر حفظ کرده و همکاری بیشتری با شخص مراقب از خود نشان خواهد داد.   

 

اطمینان حاصل کنید که سالمند و یا بیمار نمی تواند از داخل درب توالت و یا حمام را قفل کرده و خود را زندانی کند .

 

استفده از صندلی چرخدار توالت فرنگی

 

با پیشرفت بیماری و کهولت سن و بزرگتر شدن مشکلات تحرکی بیمار ، ورود و خروج و دسترسی سالمند به توالت بیشتر خواهد شد . بالا رفتن از پله توالت و عبور از برجستگی های لبه ورودی سرویس بهداشتی ، سد راه خواهند بود . برای غلبه بر این مشکلات ازقبل چاره جویی کنید . در این مورد می توانید مقاله ایمن سازی پلکان منازل را مطالعه کنید .اگر بیمار و یا سالمند توان راه رفتن را از دست داده است و نمی تواند مسافت ما بین تخت خواب تا سرویس بهداشتی را طی کند شما می توانید از صندلی های چرخدار سه کاره حمل بیمار ، حمام و توالت بهره گیرید . این صندلی ها مجهز به مخزن های ته بسته درب دار می باشد که این امکان را به شما می دهد تا از ان در کنار تخت بیمار و یا در سرویس بهداشتی و یا حمام بهره مند شوید .

 

استفاده از لگن و لوله ادرار و مدفوع زیر بیمار

 

اگر شخص بیماری که شما وظیفه پرستاری او را بر عهده گرفته اید توان حرکتی خود را به صورت کامل از دست داده است و امکان حمل او به سرویس بهداشتی ممکن نمی باشد و به صورت دائم در بستر خود آرمیده است . برای دفع ادرار و مدفوع بیمار می توانید از لوله ادرار و لگن مدفوع زیر بیمار استفاده کنید. در این صورت وظیفه پرستار ایجاب می کند تا برای جلوگیری از وارد آمدن فشار به شخص بیمار و یا خود با آموزش اصولی جابه جایی بیماردر هنگام استفاده از لگن بیمار آشنا شودو اصول آموزشی آن را رعایت کند. 

 

استفاده از دستمال مرطوب تمیز کننده ناحیه پرینیال سالمندان

 

پس از استفاده از لوله و لگن زیر بیمار پس از انجام دفع مزاج  توسط بیمار می توانید از دستمال های مرطوب تمیز کننده ناحیه پرینیال استفاده کنید . PH مورد استفاده در این دستمال های مرطوب مخصوص تمیز کردن سالمندان در نوع زنانه و مردانه آن متفاوت می باشد . در هنگام انتخاب دستمال تمیز کننده به جنسیت شخص سالمند توجه کنید .

 

استفاده از پوشینه های بی اختیاری و آندر پدها 

 

استفاده از پوشینه های بی اختیاری ادرار و مدفوع برای سالمندان و بیماران ، هزینه های نگهداری شما را افزایش خواهد داد ولی در عوض از وارد شدن آسیب های ناگهانی به شما و یا شخص بیمار جلوگیری خواهد کرد . این پوشینه ها در انواع مختلف شورتی و چسبی در بازار موجود می باشد . در هنگام انتخاب هر یک از این مدل ها برای تعیین اندازه مناسب بیمارتان سایز دور کمر وی را با متر اندازه بگیرید. همچنین به منظور جلوگیری ازآلوده شدن رختخواب بیمار به وسیله ترشحات وی اعم از خون ، ادرار و یا مدفوع می توانید از زیرانداز های مخصوص بیمار استفاده کنید. 

 

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با اقای عبدالله پور با شماره های: 09124946733 تماس حاصل فرمائید .

 


نظرات کاربران
ارسال نظر