فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

آموزش شیوه های انتقال سالمندان و معلولین از تخت به روی صندلی چرخدار

آموزش شیوه های انتقال سالمندان و معلولین از تخت به روی صندلی چرخدار

قوانین کلی در هنگام انتقال افراد سالمند و معلول توسط مراقبین 

 

  • فاصله بین سطوحی که بین آنها  جا به جایی باید انجام شود ، تا حد امکان کم باشد . سطوحی که بین آنها جا به جایی انجام می شود ، ارتفاعشان باید یکسان و یا تا حامکان هم سطح باشند .
  • در حین جا به جایی سالمند و یا شخص معلول ، مراقب تماس پوست بدنتان با چرخ ها ، جا پایی ، نشیمن و سایر سطوح باشید چرا که ممکن است باعث آسیب به شخص شوند .
  • همواره سطوح جا به جایی ، اعم از تخت بیمار ، صندلی چرخدار ، ویلچر و یا صندلی حمام و صندلی توالت فرنگی را پیش از اقدام به جا به جایی  قفل یا تثبیت نمایید .
  • اطمینان حاصل کنید که سوند یا سایر وسایل جمع کننده خارجی ادرار در حین چا به جایی به جایی گیر نمی کند .
  • قبل ازجا به جایی ، دسته ، جا پایی و ترمز الحاقی ویلچر و یا صندلی حمام چرخ دار را جدا کنید چرا که ممکن است در حین جا به جایی بیمار ممانعت ایجاد کنند .
  • مطمئن باشید شخص بیمار در حین جا به جایی از تعادل کافی برخوردار است .
  • بیماران و معلولینی که به تنهایی می خواهند از روی تخت و یا ویلچر و یا توالت فرنگی جا به جا شوند برای حفظ تعادل بیشتر و ایمنی در حین جا به جایی از دستگیره های سالمندی کمکی و یا کفش های ضد لغزش استفاده کنند .

  • شخص معلول در صورت امکان باید از سمت قوی تر بدن خود جا به جا شود .

  • طی جا به جایی در ماشین ، مراقب باشید که سر معلول به قسمت بالای درب اصابت نکن . صندلی ماشین را تا حدامکان عقب ببرید .

  • زمانی که فاصله جا به جایی زیاد باشد از تخته جا به جایی معلولان و سالمندان استفاده کنید . تخته های جا به جایی بیماران باید کاملا زیر باسن فرد معلول روی سطح مورد نظر باشد . تخته ترنفب بیمار نباید برای لیز خوردن استفاده شود . جدا شدن فرد از تخته ترنسفر بیمار الزامی است .

  • زمانی که امکان جا به جایی فرد ناتوان جسمی و حرکتی توسط خود شخص معلول و یا جانباز وجود نداشته باشد و یا توانایی کافی برای این کار را ندارد از فرد کمکی می بایست استفاده شود .

  • فیزیوتراپیست ها باید زمان کافی برای آموزش نحوه جا به جایی افراد سالمند و یا معلول رابرای شخص مراقب اختصاص دهند .

  • شما به عنوان شخصی که وظیفه مراقبت از سالمد و یا معلول را عهده دار شده اید باید دقت داشته باشید که در حین جا به جایی و انتقال بینار از روی تخت بر روی صندلی چرخ دار و یا ویلچر ، انتقال فرد سالمند از روی ویلچر به روی صندلی حمام ویا صندلی توالت فرنگی ، زانوهای خود را خمیده کرده و پشت خود را صاف نگه دارید ، تا از صمه دیدن خود جلوگیری کنید .

  • در حین جا به جایی شخص مراقب باید با پاهایش بلند شود نه با کمرش ، در غیر اینصورت امکان اسیب دیدگی وجود دارد .

  • تا حدامکان اجازه دهید هر کاری که توسط خود فرد معلول امکان پذیر است به وسیله خودش و بدون دخالت و کمک دیگران انجام شود ، و فقط شخص کمکی ، تنها جهت کمک به او در اموری که توسط شخص معلول و یا سالمند قابل انجام نیست ، وارد عمل شود .

  • فیزیوتراپیست ها باید به شخص کمکی بگویند که نگاهشان به سمت محلی باشد که فرد کم توان می خواهد به آن منتقل شود. فرد و کمکی وی باید با سه شماره عمل جا به جایی را انجام دهند .

  • بهتر است هنگام جا به جایی بیمار و یا سالمند ، از کمربند و یا تسمه هایی که اطراف زانوهای فرد به منظور کمک به بلند شدن بسته می شود استفاده نشود  . شخصی که به فرد برای انجام این کار کمک می کند ، باید دستانش را زیر دو طرف باسن وی بگذارد .

  • هنگام جا به جایی بیماران به صندلی چرخدار و یا ویلچر برقی به سطوح دیگر ف از خاموش بودن و قفل بودن ویلچر اطمینان حاصل کنید .

جا به جایی از سمت پهلو با استفاده و بدون استفاده از تخته ترنسفر بیمار

 

شیوه جا به جایی از بیماران  تخت به صندلی چرخدار

 

  • صندلی چرخدار را در کنار تخت بیمار بگذارید ، به طوری که قسمت جلوی صندلی چرخدار تا حد امکان نزدیک تخت بیمار قرار گیرد ، سپس ترمزهای ویلچر را قفل نمایید .
  • دسته و جاپایی صندلی چرخدار را که سمت تخت بیمار قرار گرفته ، باز نمایید .
  • نفر کمکی باید به شخص ساالمند کمک کند تا به کنار تخت جابجا شده و در لبه تخت به صورتی که پاهایش از تخت آویزان گردد ، بنشیند .
  • سپس نفر کمکی باید در مقابل شخص معلول و یا سالمند ایستاده و با کمک زانوهایش ، زانوهای شخص ویلچری را ثابت نگه داشته و تعادل شانه ها و بالا تنه او را حفظ نماید .
  • در صورت استفاده از تخته ترسنفر بیمار ، آن را به گونه ای بین صندلی چرخدار و تخت قرار دهید بیمار قرار دهید که فضای خالی مابین آنها را مانند پلی بپوشاند . توجه داشته باشید که یک سمت تخته جا به جایی باید زیر باسن فرد و سمت دیگر تخته ترنسفر بر روی نشیمنگاه و یا تشکچه ویلچر قرار گیرد و فرد باید با دستانش در طرفین خود ، نفر کمکی را یاری نماید.
  • سپس نفر کمکی باید زیر باسن فرد را بگیرد .
  • فرد باید به طرف جلو و به سمت نفر کمکی خم شود .
  • با شمارش اعداد از یک تا سه ، فرد باید با کمک دستانش بر روی سطح تخت بیمارز فشار اورده و به بالا آوردن باسن و منتقل کردن آن به صندلی چرخدار کمک نماید .
  • نفر کمکی نیز باسن فرد را روی تخت بلند نموده و او را به روی صندلی چرخدار جا به جا می کند.
  • در پایان شخص مراقب باید تخته جا به جایی را بر دارد و در صورت لزوم به جا بجایی و تغییر وضعیت فرد بر روی صندلی چرخدار به وی کمک نماید .

 

 

 

روش جا به جایی سالمندان و معلولین از صندلی چرخدار به تخت خواب

 

  • صندلی چرخدار خود را طوری در کنار تخت قرار دهید که گوشه جلویی آن در حد امکان به تخت نزدیک باشد. ترمزهای صندلی چرخدار را قفل نمایید .
  • دسته و جا پایی سمت تخت را بردارید .
  • پای خود را روی زمین قرار دهید . نفر کمکی رو به روی فرد ایستاده و زانوی وی را با زانوی خود ثابت و شانه های فرد را برای حفظ تعادل تثبیت می نماید . چنانچه از تخته جهت جا به جایی استفاده شود ، تخته جا به جایی مانند پل ما بین تخت و صندلی چرخدار قرار داده شود . تخته باید زیر باسن قرار گرفته و نیز روی تشکچه یا نشیمنگاه صندلی چرخدار را بپوشاند .
  • نفر کمکی زیر باسن فرد را گرفته و با سه شماره بازو های فرد سالمند و یا معلول را به سمت پایین فشار دده باسن وی را روی تخت می گذارد .
  • تخته جا به جایی بیمار برداشته شده و فرد دراز می کشد .

 

جا به جایی بیماران به صورت ایستادن ، چرخیدن ، نشستن با کمک

 

چه زمانی از این روش استفاده می شود

 

  • زمانی که نفر کمکی از نطر فیزیکی قادر به همراهی فرد بیمار در ایستادن و چرخیدن است .
  • زمانی که قرار دادن وزن بر روی پای فرد سالمند و یا معلول بی خطر است .
  • زمانی که فرد می تواند با نگاه داشتن نفر کمک بایستد و اسپاسم عضلانی پای خود را در حین صاف ایستادن کنترل کند .

 

توجهات ویژه در هنگام جا به جایی بیماران با این روش

 

  • فرد همواره سعی کند جهت محافظت از پای خود و ممانعت از سر خوردگی ، کفشی بپوشد که سر نخورد .
  • فرد خود را بالا بکشد و یا از نفر کمکی خود بخواهد که اورا بالا بکشد تا از صدمات پوستی در اثر تماس با چرخ صندلی چرخ دار جلوگیری شود .
  • در صورت امکان ، فرد سعی کند که با سمت قوی تر خود به سطحی که می خواهد جا به جا شود مگر اینکه درمانگر وی غیر از این را در حین جا به جایی توصیه کرده باشد .
  • سر نفر کمکی همیشه به سمتی که فرد در حال جا به جایی است حرکت می کند ، لذا نفر کمکی می تواند محل جا به جایی فرد را بهتر ببیند .

 

جا به جای بیماران به صورت ایستادن ، چرخیدن ، نشستن  با کمک

 

انتقال شخص سالمند و یا معلول از صندلی چرخدار

 

  • صندلی چرخ دار در حد امکان به محلی که فرد می خواهد منتقل شود ، نزدیک شود .
  • ترمزهای صندلی چرخدار قفل شود . از ثابت بودن تخت ، صندلی یا چهار پایه ای که می خواهید به آن منتقل شوید اطمینان حاصل نمایید .
  • دسته ، جا پایی ویلچر یا هر چیز دیگری که ممکن است در امر نقل و انتقال تداخل ایجاد کند را از روی ویلچر جدا کنید .
  • فرد ، خود را به گوشه صندلی چرخدار می کشاند . پاهای وی باید صاف روی زمین باشد .
  • در صورت امکان فرد خود را از صندلی چرخدار به پیش می برد یا دست به سینه شده یا دست های خود را روی پاهایش قرار می دهد .
  • نفر کمکی زانوهای فرد سالمند یا معلول را به وسیله زانوهای خود تثبیت می نماید . فرد به سمت جلو روی شانهای نفر کمکی ، خم می شود .
  • نفر کمکی باسن و یا کمر شخص بیمار را می گیرد .
  • با سه شماره نفر کمکی با دست هایش فرد را به بالا و جلو می کشد و وی را به حلت نیمه ایستاده در می اورد و زانوانش را تکیه گاه زانوان فرد بیمار می نماید .
  • نفر کمکی با حرکت نرم و سریع ، فرد را می گرداند تا وی روی سطحی که می خواهد به آن جا به جا شود ، قرار گیرد .

 

آموزش جا به جایی بیمار ازوضعیت نشسته به طاقباز

 

روش اول جا بجایی بیمار

 

  • شخص مراقب بیمار ، شانه های شخص سالمند و یا معلول را گرفته و وی را به پهلو پائین آورده و سپس پشت او را روی تخت بیمار قرار می دهد.
  • نفر کمکی پاهای فرد را بلند کرده ف روی تخت خواب بیمار قرار می دهد . نفر کمکی بدن فرد را صاف می کند .
  • شخص مراقب بیمار باید با خم کردن زانوانش و نگه داشتن پشتش به صورت صاف ، وضعیت صحیح بدن را رعایت کند .

روش دوم جا بجایی بیمار

 

  • نفر کمکی شانه های فرد را با یک دست گرفته و زیر هر دو زانوی وی را با دست دیگر نگه می دارد .
  • نفر کمکی پا های فرد را بالا آورده و او را روی باسنش ، حول محور بدن می چرخاند و با حرکتی نرمووی را روی تخت پائین می آورد .
  • نفر کمکی باید با خم کردن زانوهایش و صاف نگه داشتن پشتش ، وضعیت بدن را به خوبی رعایت کند .

 

جا به جایی از وضعیت طاقباز به وضعیت نشسته

 

روش اول جا به جایی بیمار

 

  • نفر کمکی فرد را به گوشه تخت بیمارستانی یا خانگی می کشاند . ممکن است چند بار کشیدن تا رسیدن به لبه تخت نیاز باشد .
  • پای فرد بر گوشه تخت قرار گرفته و زانوهایش خم می شود .
  • نفر کمکی شانه های فرد را گرفته در حالیکه زانوان خودش خم و پشتش صاف است فرد را به حالت نشسته در می آورد .
  • نفر کمکی باید با خم کردن زانوانش و راست نگه داشتن پشتش ، وضعیت بدنی خوبی داشته باشد .

 

روش دوم جا به جایی بیمار

 

  • نفر کمکی به شخص سالمند و یا معلول کمک می کند تا با چرخیدن به گوشه تخت در موقعیت درازکش بر پهلو قرار گیرد .
  • نفر کمکی با یک دست زیر شانه فرد را گرفته و دست دیگر را زیر زانوان او قلاب می کند . نفر کمکی پاهای فرد را بالا آورده و او را با حرکتی نرم روی باسنش حول محور بدن می چرخاند به طوری فرد روی لبه تخت می نشاند .
  • نفر کمکی باید با خم کردن زانوانش و راست نگه داشتن پشتش وضعیت مکانیکی بدنی خوبی داشت باشد

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر