فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

روش جای گذاری سند فولی در اقایان

روش جای گذاری سند فولی در اقایان

با وجود اینکه برخی از افراد اعم از سالمندان و معلولان مبتلا به ضایعه نخاعی به سمت استفاده از سوند متناوب و ادرار کردن رفلکسی می روند ، برخی دیگر ممکن است این پیشرفت را نداشته باشند و بنابراین از سوند فولی برای کنترل مثانه استفاده کنند . اگر ادرار کردن به طور خود به خود رخ ندهد یا حجم ادرار باقی مانده در مثانه زیاد باشد و یا هر دوی این مسائل وجود داشته باشد ، از سوند فولی برای تخلیه ادرار استفاده می شود . برخی افراد ، حتی با مصرف دارو هم قادر به کنترل نشت ادرار در فواصل بین سوند گذاری نیستند . عوارض پزشکی که نوشیدن حجم بالایی از مایع را الزامی می کنند ، مانند عفونت های مکرر دستگاه ادراری ، سنگ های مثانه یا کلیه ، پنومونی یا سینه پهلو ، آسیب و شکنندگی پوست یا تب بالا از سایر علل نیاز به استفاده از سوند فولی هستند . بعضی از اوقات ، در افراد با دیس رفلکسی خودکار کنترل نشده ممکن است سوند فولی لازم باشد .

 

در بیمارستان ، برای جای گذاری سوند و نگه داشتن سوند فولی در مثانه و وصل آن به کیسه ادرار از روش های استریل استفاده می شود تا سیستمی بسته شکل بگیرد . این کار از ابتلای فرد از عفونت های بیمارستانی پیشگیری می کند . فرد باید وقتی که از بیمارستان ترخیص می شود و به خانه می رود ف این روش ها را برای پیشگیری از عفونت یاد بگیرد . از دیگر دلایل استفاده از سوند فولی در دفع ادرار ، عدم توانایی فرد در سوند گذاری برای خودش یا در دسترس نبودن افرادی است که این کار را برای وی انجام دهند . اگر فرد سالمند و یا معلول در این موارد دچار مشکل باشد ، بر استقلال وی در احتماع تاثیر منفی می گذارد و بنابر این ، بهترین برای به حداکثر رساندن استقلال وی ، استفاده از سوند فولی است . استفاده طولانی مئت از سوند فولی ، ممکن است برخی مشکلات بالقوه را ایجاد کند . سوند های فولی احتمال ایجاد عفونت های مجرای ادراری و سنگ های دستگاه ادراری را افزایش می دهند و ممکن است شانس ابتلا به سرطان مثانه را نیز افزایش دهند .

 

روش سوند گذاری متناوب در آقایان

 

تجهیزاتی که برای تخلیه ادرار از مثانه در زمان های معیین لازم است

 

  • یک سینی استریل و بسته بندی شده سونداز یا یک سینی صاف سونداژ . سینی سونداز باید شامل موارد زیر باشد : یک سوند لاستیکی یا پلاستیکی تمیز ، گلوله های پنبه یا سوآپ ، ماده ضدعفونی کننده برای پاک کردن و دستکش های استریل ، ماده لیز و لغزنده کننده لوبریکانت محلول در آب اگر قبلا سوند به این ماده آغشته نشده باشد .
  • وسایلی که با آن دست ها شسته شود مانند لیف حمام ، حوله بچه و غیره
  • وسیله جمع کننده خارجی ، اگر شخص از آن استفاده می کند .

 

دستورالعمل روش گذاشتن سوند فولی در مردان

 

  • دست خود را بشویید
  • سینی سونداژ را باز کنید
  • پارچه استریل را باز کنید و لبه های ان را بگیرید و بین دو پای خود قرار دهید.
  • دستکش های استریل را بپوشید و دست های خود را بعد از پوشیدن دستکش ها به وسایل غیر استریل نزنید .
  • دومین پارچه را بردارید که در آن یک سوراخ وجود دارد و آن را بر روی آلت تناسلی قرار دهید . این پارچه باید نواحی زیر شکم و بین دو ران پا رابپوشاند .
  • سوند فولی را به ماده لیز کننده آغشته کنید و در سینی استریل بگذارید . برای سوند هایی که در داخل بسته کامل سونداژ قرار ندارند ، 10 تا 12/5  سانتی متر از سر سوند به سمت پائین به ماده لیز کننده آغشته کنید .
  • گلوله های پنبه ای را به محلول بتادین آغشته کنید . این عمل از ایجاد عفونت جلوگیری می کند . تمامی محتویات داخل بسته را بر روی گلوله های پنبه ای بریزید .
  • آلت تنا سلی خود رابا دست بگیرید . اگر بیمار راست دست می باشد آلت خود رابا دست چپ نگه دارد و اگر چپ دست می باشد ، آلت خود را بادست راست نگه دارد .
  • با استفاده از گلوله های پنبه ای که با پنس نگه داشته شده اند یا سواب آماده شده سر الت را تمیز کنید . این کار را از نوک الت به سمت پائین انجام دهید و در هر بار حرکت از یک گلوله پنبه ای استفاده کنید . این عمل را حداقل سه بار تکرار کنید . یعنی سه بار با سه گلوله پنبه ای از نوک الت به سمت پائین را تمیز کنید .
  • بعد از کشیدن پنبه از بالا به پائین بر روی آلت ، آن را بر خلاف جهت حرکت قبلی و به سمت بالا نکشید و آن را بر روی لفاف بیرونی بیاندازید و از بسته بردارید .
  • وقتی دست بیمار برای یکبار آلت را لمس می کند ، آن دست ، کثیف تلقی می شود ف بیمار باید از لمس محتویات استریل سینی سونداژ و نوک الت که تمیز شده توسط دست آلوده خودداری کند .
  • آلت را حدود 60  درجه نسبت به ران ها بالا بیاورید .
  • با دست های دستکش پوشیده ف سوند استریل آغشته به ماده لغزنده کننده را بر دارید و آن را به آرامی در داخل آلت تناسلی قرار دهید . سوند را به داخل فرو برید تا زمانی که 10 تا  12/5 سانتی متر آن باقی بماند . ادرار بیمار باید شروع به جریان یافتن نماید . حالا سوند را 2/5  سانتی متر دیگر به داخل فرو ببرید .
  • در بعضی از مواقع ممکن است با عمل سوند گذاری دچار انقباض عضلات و یا اسپاسم شوید . برای چند لحظه صب کنید و سپس دوباره ادامه دهید . اگر دوباره در برابر ورود سوند مقاومت مشاهده کردید به سوند فولی فشار وارد نکنید . در این صورت به پرستار و یا پزشک اطلاع دهید . اجازه دهید ادرار از مثانه تخلیه شود .
  • سوند را با کشیدن آن به آرامی به سمت عقب خارج کنید . ادرار را اندازگیری کنید .
  • وسیله جمع کننده خارجی را اگر امکان دارد دوباره به کار ببرید .
  • دست ها رابشوئید . ممکن است ملاحظات خاصی برای سوند گذاری در خانه وجود داشته باشد . لطفا مطمئن شوید چگونه مراحل خارج ساختن یا گذاشتن سوند فولی را برای مردان آموخته و فهمیده اید . پرستار به بیمار کمک خواهد که برنامه ای برای این کار داشته باشد .

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر