فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

چگونگی ایجاد زخم بستر

چگونگی ایجاد زخم بستر

در بدن انسان به طور معمول نقاطی که با افزایش فشار مواجه هستند ، مثل کف پا از پوست بسیار ضخیم و شاخی بر خوردارند. پوست ضخیم این نقاط در برابر وزن انسان سطح وسیع و قابل اعتماد را برای یک دوره زندگی ایجاد می نماید . اما در بیماران دچار به زخم های بستر و یا به عبارت بهتر زخم های فشاری قضیه متفاوت است . بر اساس آمار و ارقام موجود شایع ترین محل ایجاد زخم بستر در قوزک پا ، زائده استخوان ران ، پاشنه پا ، انه و دیگر نقاط بدن در صورتیکه در اثر حالات ویژه و غیر عادی تحت فشار قرار می گیرند دچار آسیب می شوند. مهم تریت علت ایجاد زخم بستر ، افزایش فشار است . به طور معمول بخشی از فشار تلمبه ای قلب که به مویرگ ها می رسد تنها درحد 32 - 12 میلیمتر جیوه است . هر چه فشار روی نقاط اتکای بدن در بیماران بستری از این حد فراتر رود ، احتمال ایجاد زخم بستر بیشتر می شود. در اکثر بیماران دجار به زخم بستر ، فشار در اثر اتکا به اندازه 150  میلیمتر جیوه و حتی گاهی بیش از آن می رسد و این نیرو می تواند منجر به انسداد مویرگ ها گرددو بدین ترتیب جریان خون بافت قطع خواهد شد . 

 

نتایج تحقیقات متعدد نشان داده است که می توان به وسیله یکی از روش های پیش رفته که بر مبنای تئوری کاهش فشار در بستر ارائه شده است با استفاده از الگوی دینامیک یا مواج که در ساخت تشک های مواج طراحی شده و در خنثی کردن فشار و بهبود خون رسانی به بافت ها در محل های تحت فشار می تواند کمک نماید استفاده نمود، تا علاوه بر پیشگیری از ایجاد زخم های فشاری در امر درمان هم مفید و موثر واقع شود. بدن انسان هنگام خواب بطور طبیعی هر ده دقیقه یکبار حرکت می کند تا خون در بستر مویرگی در نواحی تحت فشار بهبود پیدا گتد. این دوره های ده دقیقه ای مکانیسمی است که در تشک های مواج طراحی و قابل اجرا می باشد . 

 

این تشک ها مجموعه ای از سلول های هوا است و این سلول ها به طور اتوماتیک یک در میان پر و خالی می گردند که سیکل پر و خالی شدن آن ها بین  10 الی 20   دقیقه یعنی مشابه فیزیولوژی بدن در حالت طبیعی طراحی شده است . این امر کمک می کند تا حالت فیزیواوژی از دست رفته بدن در بیماران بستری دوباره بدست آید و در نتیجه فشار مستمر و مداومی که بر روی قسمت های تحت فشار وارد می گردد بر داشته شود. استمرار و تداوم فشار بر نقاط یاد شده عامل تخریب لایه های بافتی و شکستن این استمرار رمز موفقیت در پیشگیری و درمان زخم بستر که همانا زخم فشاریست می باشد.

 

تشک های مواج می توانند علاوه بر پیشگیری از ایجاد  زخم های بستر در کمک به درمان آنها نیز نقش موثر و مفیدی را داشته باشد و این امر علاوه بر ایجاد راحتی خیال برای واحد های مختلف پرستاری می تواند از تحمیل هزینه های سنگین درمان و نیاز مراقبت ویژه نیز جلوگیری به عمل آورد . به هر صورت بهترین درمان برای زخم فشاری پیشگیری است . چرا که پیشگیری آسان ترین و کم هزینه ترین راه برای جلوگیری از بروز زخم بستر می باشد.

 

تشک های مواج ذکر شده می توانند علاوه بر پیشگیری از ایجاد زخم بستر در کمک به درمان زخم فشاری نیز نقش موثر و مفیدی ایفا کنند. و این امر علاوه بر ایجاد راحتی خیال برای واحد های مختلف پرستاری می تواند از تحمیل هزینه های سنگین درمان و نیاز مراقبت ویژه جلوگیری به عمل آورد . به هر صورت بهترین درمان برای زخم های فشاری پیشگیری است . چرا که پیشگیری آسان ترین و کم هزینه ترین راه برای جلوگیری از بروز این بیماری می باشد. 

 

چگونگی پیشگیری از زخم های فشاری 

 

  • حداقل هر روز یکبار پوست سالمند و یا بیمار در بستر را بررسی کنید . 
  • اگر سالمند قادر به دیدن نقاطی از بدن خود نیست می تواند از یک آینه استفاده کرده و نقاط تحت فشار بدن را بررسی کند. 
  • اگر نقاطی از بدن به شکل صورتی رنگ ، قرمز و یا متورم دیده شوند ، لازم است که مناطق مذکور تا رفع علائم یاد شده از فشارهای وارده آزاد گردند. 
  • در صورت بروز هر گونه علائم زخم بستر ، باید مدت دوره هر وضعیت قرارگیری را به طور یک ساعته کاهش یابد تا به حداقل زمان لازم برسد ولی در شب می توان مجددا آن را تا نیم ساعت افزایش داد.  
  • اگر شخص ضمن بررسی مواضع تحت فشار متوجه شود که علائم قرمزی بیشتر شده است باید توجه نماید ، که آیا رنگ قسمت های تحت فشار به حالت طبیعی بر می گردد یا خیر و ضمنا طول مدت زمان برگشت چه میزان است . 
  • چنانچه در صورت تغییر وضعیت و حذف فشار ، برگشت یا بهبود علائم قرمزی بیشتری از بیست تا سی دقیقه طول بکشد ، یا اینکه پوست در اثر فشار ملایم به آن به حالت سفیدی در نیاید ، حاکی از احتمال بروز آسیب های پوستی خواهد بود.
  • جوش ها ، دانه ها ، تاول ها و شکاف های پوست را دستکاری نکنید و در صورت بروز با پزشکان متخصص درمان گر زخم مشورت و سریعا نسبت به درمان آنها اقدام نمایید . خصوصا در ناحیه تناسلی 
  • بافت هایی که قبلا صدمه دیده ، بیشتر ، آسانتر و وسیع تر در معرض مشکلات پوستی قرار می گیرند . بنابر این ، این نواحی را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. 
  • مراقبت از پوست خود برای شما الزامی است . لذا آنرا پاک ، و از مواد مضر ف گرما ، سرما و تعرق زیاد دور نگهدارید. 
  • با یادگیری شیوه های و تکنیک های رفع فشار در هنگام نشستن ، دراز کشیدن مانع از ایجاد زخم فشاری شوید. 
  • در حد امکان از وسایل و تجهیزاتی که برای راحتی بیشتر شما و پیشگیری از زخم های فشاری و زخم بستر ساخته شده استفاده نمایید. 
  • با حرکت دادن و جابه جایی و تغییر وضعیت در هنگام شستن و خوابیدن به منظور حفظ سلامتی پوست و رفع فشار از یک منطقه و پیشگیری از زخم فشاری اقدام فرمایید. 

 

چگونگی بررسی بدن برای پیشگیری از ایجاد زخم بستر 

 

 

  • چگونه بررسی کنید ؟  توصیه می شود حداقل دو بار در روز هنگام پوشیدن و یا بیرون آوردن لباس کل بدن خود را بررسی کنید. 
  • چه چیزی را بررسی کنید ؟ نواحی تحت فشار و هر نوع ناحیه که قبلا تخریب شده و بافت بالای اثر زخم که التیام یافته است هم به صورت مشاهده ای و هم به صورت لمسی نیاز به معاینه دقیق دارد. 
  • چگونه بررسی کنید ؟  قرمزی ، تاول ، خراش پوست ، احساس گرما در نواحی قرمز با پشت انگشتان دست 
  • وسایل مورد نیاز چیست ؟  آینه دسته دار بلند ، اگر شما به کمک نیاز دارید از شخصی بخواهید آینه را برای شما در سر و بالای محل فشار قرار دهد . 
  • کدام قسمت را بررسی کنید ؟  نقاط جلو ، پشت و اطراف بدن خود را بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که نواحی استخوانی بدن احتمالا بیشتر دچار زخم بستر می شوند بنابر این این نقاط را بیشتر بررسی کنید. . هنگامی که پوست را بررسی می کنید فراموش نکنید نواحی کشاله ران را برای راش یا زخم ناشی از لباس های تنگ بررسی کنید .آقایانی که سند خارجی دارند آلت تناسلی را به دقت برای زخم یا تحریکات بررسی نمایند. 

 

وسایل و تجهیزات پزشکی در خصوص جلوگیری از ایجاد زخم بستر 

 

  • انواع تشکچه های مخصوص صندلی چرخدار با خاصیت ها و کارایی های متفاوت از قبیل : تشکچه های بادی ، تشکچه های ژلاتینی ، تشکچه های فومی ، تشکچه های فوم هوشمند و تشکچه های ترکیبی از دو یا سه مورد از موارد فوق در جهت جلوگیری از ایجاد و پیشروی زخم بستر در بیمارانی که برای مدت زمان طولانی بر روی ویلچر و یا صندلی قرار دارند. 
  • انواع تشک های مواج مخصوص تخت خواب برای پیشگیری و بهبود انواع زخم های بستر در مدل های مختلف خانگی ، High Risk و Medium Risk و  Low Risk  با ارتفاع های مختلف و کارایی های متفاوت ، کارامد ، موثر در بهبود و پیشگیری از زخم های فشاری بستر

 

انتخاب تشک های مواج فوق بر اساس شرایط وزن ، هوشیاری و قدرت جابه جایی بیمار صورت می گیرد . 

 

در صورت هر گونه نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص انتخاب تشک های مواج در جهت کنترل زخم بستر با شماره  :  09124946733  تماس حاصل فرمایید. 

 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر