فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

آموزش شیوه صحیح انتقال افراد معلول و سالمند از ویلچر به توالت فرنگی

آموزش شیوه صحیح انتقال افراد معلول و سالمند از ویلچر به توالت فرنگی

انتقال فرد معلول یا سالمند از صندلی چرخدار به صندلی لگن دار یا توالت فرنگی در روش از پهلو

 

برخی از افراد معلول و یا سالمند از صندلی چرخدار لگن دار استفاده می کنند ،  صندلی های چرخ دار لگن دار به دو صورت ویلچر لگن دار و یا صندلی چهر چرخ کوچک لگن دار موجود می باشد . استفاده از هر دو مدا صندلی چر خدار لگن دار به شما کمک می کند تا  به وسیله آن ، شخص ناتوان را در نزل جا به جا کنید  ، به وسیله این صندلی چرخدار شخص معلول را به حمام ببرید و یا با قرار داردن لگن در زیر صندلی ، عمل دفع ادرار و یا مدفوع بیمار را همان طور که بر روی صندلی نشسته انجام دهید . علاوه بر آن صندلی سه کاره لگن دار حمل بیمار با چهار چرخ کوچک برای شما این امکان را فراهم می کند تا بدون نیاز به جا به جایی بیمار، بر روی توالت فرنگی قرار گیرد . اگر شخص معلول و یا سالمند از صندلی لگن دار استفاده می کند و می خواهید شخص را به روی توالت فرنگی منتقل کنید لازم است صندلی لگن دار را در کنار دیوار یا سطح تثبیت شده قرار دهید . در آوردن شلوار می تواند قبل یا بعد از انتقال فرد صورت گیرد . درمانگر فرد معلول راجع به این موضوع با وی صحبت خواهد کرد.

 

  • دسته و جاپایی صندلی چرخدار در توالت را بردارید .
  • صندلی چرخدار را به موازات توالت فرنگی و با زاویه کوچکی نسبت به آن قرار دهید .
  • ترمز های صندلی چرخدار را قفل نمائید .
  • خود را به جلوی صندلی بکشید تا پاهای شما صاف روی زمین قرار گیرد .
  • تخته ترنسفر و یا تخته جا به جایی معلولیت را زیر پای خود و روی صندلی توالت قرار دهید .
  • دست نزدیک تر به توالت خود را روی دسته یا نشیمنگاه صندلی چرخدار قرار دهید .
  • خود را بالا و روی صندلی توالت بکشید . از عبور صحیح باسن خود مطمئن شوید .
  • در صورت لزوم ،موقعیت دست خود را برای تکمیل جا به جایی تغییر دهید .
  • به آرامی تخته جا به جایی را با کمی خم شدن به کنار بر دارید .

 

انتقال شخص معلول از صندلی لگن دار توالت فرگی به توالت فرنگی به روش زاویه دار

 

  • صندلی چرخ دار خود را در زاویه نود درجه یا عمود بر توالت فرنگی قرار دهید .
  • از قفل بودن ترمزهای صندلی چرخدار مطمئن شوید .
  • خود را به جلوی صندلی بکشید تا کف پاهای شما صاف روی زمین قرار گیرد .
  • تخته جا به جایی را زیر باسن خود و روی صندلی چرخدار قرار دهید .
  • دست نزدیک به صندلی چرخدار خود را روی تخته جا به جایی قرار دهید . خود را از روی توالت فرنگی یا صندلی لگن دار و یا ریل ایمنی بالا بکشید .
  • شما می توانید برای راحتی و ایمنی  بیشتر خود و جلوگیری از وارد شدن فشار و خطر افتادن در هنگام انتقال از روی توالت فرنگی  به روی ویلچر و یا بالعکس ، از ریل های فلزی ایمنی معلولین یا دستگیره های کمکی ایمنی توالت فرنگی استفاده کنید

  • وقتی خود را بالا کشیدید ، خود را به سمت صندلی چرخدار حرکت دهید و از بلند کردن و عبور صحیح باسن خود اطمینان حاصل نمایید .
  • در صورت لزوم موقعیت دست خود را جهت تکمیل جا به جایی تغییر دهید .
  •  

انتقال معلولین و سالمندان از توالت فرنگی به صندلی چرخدار به روش از رو به رو

 

روش انتقال معلولین از صندلی به توالت فرنگی

 

  • جا پایی ویلجر را بردارید . کف پاهای خود را روی زمین قرار دهید .
  • صندلی چرخدار را طوری قرار دهید که رو به روی توالت بوده و تا حد امکان به آن نزدیک باشد . ترمزها را قفل کنید .
  • شلوار و لباس زیر خود را تا روی قوزک پا پائین آورید و در صورت نیاز شلوار و یا لباس زیر را از مچ یک پا خارج نمایید .
  • پاهای خود را بلند کرده و کف پاهایتان را به سمتی بکشید که توالت فرنگی بین پاهایتان قرار گیرد .
  • خود را به گوشه صندلی چرخدار بکشید .
  • میله های ایمنی توالت را گرفته و خود را بلند کرده ، مستقیم به سمت توالت بکشید و با پاهای گشاده روی صندلی بنشینید رو به دیوار قرار بگیرید .

 

روش انتقال معلول و یا سالمند به روش توالت به صندلی چرخدار

 

  • صندلی چرخدار خود را مقابل توالت فرنگی قرار دهید . جا پایی ویلچر را بر داشته و ترمزها را قفل کنید .
  • خود را به عقب بکشید و دسته صندلی چرخدار را بگیرید . خود را بلند کرده از توالت به سمت نشسیمنگاه صندلی چرخدار به عقب بکشید .
  • پاخایتان را بلند کرده ، به سمت صندلی چرخدار حرکت دهید .
  • چرخ را به عقب حرکت داده و از توالت فاصله بگیرید . جاپایی ویلچر را سر جای خود بر گردانید . کف پایتان را روی جاپایی قرار دهید و شلوار و لباس زیر خود را بالا بکشید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر