فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

پیری و عملکرد جنسی در سالمندان

پیری و عملکرد جنسی در سالمندان

همچون بقیه افراد یک سالمند نیز ممکن است به علل ناراحتی ، ترس ، خستگی ، اندوه یا سایر عوامل ( مثلا داشتن میل جنسی کم ، ناتوانی جسمی ) دچار اختلال عملکرد جنسی شود .زندگی جنسی سالمندان به علت مشکلات خاص این سن از قبیل بیماری های جسمی و روانی یا مرگ فرد مراقب مختل می شود . گرفتن شرح حال در خصوص زندگی جنسی ، بخشی از ارزیابی جامع سلامت همه سالمندان می باشد . بررسی وجود فعالیت جنسی فعلی از اهمیت خاصی برخوردار است . معهذا برخی پزشکان به دلیل شرم و حیا ، اضطراب شخصی ، دید منفی نسبت به سالمند یا مخالفت برخی سالمندان از صحبت در مورد زندگی جنسیشان ، از بحث در خصوص مسائل جنسی پرهیز می کنند . 

 

مسائل مشارکتی در برخورد با زندگی جنسی سالمندان

 

پرستاران ، مددکاران اجتماعی و سایر کارکنان مراقبت های بهداشتی ممکن است با بیماران مواجه شوند ، به ویژه مردان یا  بیماران مبتلا به زوال عقلی یا دلیر یوم که مسائل مربوط به زندگی جنسی خود را با خشونت بیان می کنند . مراقبان لازم است که برای برخورد با چنین بیمارانی ، تعلیم دیده باشندو در فرصت و مکانی مناسب با سالمندان دارای زندگی جنسی فعال در خصوص روابطشان صحبت کنند . 

 

پیری و عملکرد جنسی سالمندان 

 

تغییرات جنسی در مردان سالمند 

 

مردان سالمند علاوه بر کم شدن تحریک ، ممکن است متوجه ترشح کمتر مایع قبل از انزال و قدرت فشارندگی کمتر هنگام انزال شوند. نعوظ در مردان سالمند دارای سختی کمتری بوده و زمان آن نیز کمتر است . پس از ارگاسم ، برای مردان سالمند زمان بیشتری طول می کشد تا دوباره به نعوظی دیگر دست یابند. بر خلاف زنان که با تغییرات فیزیولوژیک یائسگی مواجه می شوند ، غالبا مردان در طول زندگی قابلیت بارور سازی خود را حفظ خواهند کرد . اختلالات نعوظی ، نگرانی شایعی برای بسیاری از مردان می باشد . اگر چه شیوع اختلال نعوظی با افزایش سن زیاد می شود ، ولی سالمندی به خودی خود باعث این مسائل نمی شود . دارو درمانی و رابطه عاطفی مناسب ، تحریک نمودن بیشتر ، اطمینان دادن و دارو درمانی در برخی مردان مشکل را مرتفع می سازد . 

 

تغییرات جنسی در زنان سالمند 

 

زنان معمولا می توانند عملکرد و فعالیت جنسی خود را در نبود بیماری در تمام طول زندگی حفظ کنند . زنان کمتر از مردان در مورد عملکرد جنسی نگران هستند . اما بیشتر نگران از دست دادن ظاهر جوانی و جذابیت جنسی خود هستند . تکرار فعالیت جنسی در زن سالمند غالبا به سن ، سطح سلامت و عملکرد جنسی همسر وی بستگی دارد ، تا ظرفیت یا میل جنسی خود او . 

در زنان ، بسیاری از تغییرات جنسی هنگام یائسگی یعنی زمانی که تولید استروژن کم می شود ، اتفاق می افتد. این تغییرات ممکن است شامل واژینیت آتروفیک همراه با خشکی مخاط واژن باشد که به درد و ناراحتی در طی مقاربت می انجامد. برقراری مراقبت مطلوب نیز ممکن است به علت کوتاه و تنگ شدن واژن ، کمتر میسر باشد . کاهش ترشحات اسیدی وازینال احتمال عفونت های این ناحیه را افزایش می دهد . به علت تغییرات ناشی از یورتریت آتروفیک ، سیستیت در زنان سالمند بیشتر دیده می شود. استفاده از پماد لوبریکنت یا درمان با استروژن می تواند عوارض یائسگی را کاهش دهد. 

 

تاثیرات بیماری ها بر زندگی جنسی 

 

بیماری های مختلف شایع در سنین سالمندی می توانند با مکانیسم های پاتولو ژیک خاص بیماری ها به زندگی جنسی سالمند نیز توجه کنند . در زیر به این بیماری ها اشاره می شود و برای اطلاع از مکانیسم تاثیر آنها می توان به کتب مرجع داخلی و.. مراجعه نمود . 

  • سکته قلبی 
  • سکته مغزی 
  • نارسایی قلب 
  • پارکینسون 
  • پروستات 
  • نارسایی مزمن کلیه 

 

تاثیرات جراحی بر زندگی جنسی 

 

برخی جراحی ها با مکانیسم های خاص خود می توانند بر عملکرد جنسی تاثیر بگذارند که در زیر به آنها اشاره می شود. 

 

  • جراحی قلب باز 
  • هیستر کتومی 
  • ماستکتومی 
  • پروستاتکتومی 
  • ارکیدکتومی 
  • جراحی های آنور کتال 

الکل نیز در صورت مصرف بیش از اندازه عموما باعث اختلالات جنسی می شود . به عنوان مثال 80 درصد مردانی که الکل زیادی مصرف می کنند با اختلالات نعوظ مواجه می شوند. 

 

اختلالات جنسی در مردان سالمند

 

 

الف - اختلالات نعوظ و ناتوانی جنسی در مردان سالمند

 

عبارت است از ناتوانی در ایجاد و حفظ یک نعوظ به اندازه کافی برای داشتن یک مقاربت رضایت بخش در 50 درصد یا بیشتر موارد مقاربت .

اختلالات نعوظ ممکن است در دوران هایی از زندگی در هر سنی و به دلایل مختلف ایجاد شوند. مع هذا شیوع دائمی این اختلالات در مردان سنین 40 تا 70 سال ، 52 درصد و بین مردان مسن تر بیشتر می باشد . در مردان بالای 70 سال که دارای برخی بیماری ها از قبیل دیابت هستند ، این فراوانی به 95 درصد می رسد . برای درمان و غلبه برناتوانی جنسی راهکار های متفاوتی پیشنهاد شده است . راهکارهایی که  بسیاری از آنها از دوران جوانی آغاز می شود. ولی به دلیل مسائل اختلاقی ، بسیاری از افراد از این راهکارهای آگاهی صحیحی ندارند. یکی از این راهکارهای خود مراقبتی جنس در دوران جوانی و میانسالی می باشد . پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی از قبیل دیابت و فشار خون یکی دیگر از از راهکارهای پیشنهادی می باشد . 

ناتوانی جنسی در دوران سالمندی یک مدل از ناتوانی جسمی ، فیزیکی می باشد که به مانند دیگر ناتوانی های حرکتی به وسیله فیزیوتراپی و استفاده از وسایل توانبخشی قابل درمان و بهبود می باشد . این درمان به شرایط فیزیکی شخص و عدم ابتلا به بیماری هایی خاصی می باشد که می بایست به پزشک متخصص اورولوژ مشورت شود . از جمله این وسایل که در درمان زود انزالی ، عدم ایجاد نعوظ و عدم توانایی در حفظ حالت نعوظ  از طرف پزشکان پیشنهاد می شود دستگاه وکیوم مردانه همراه می باشد که به وسیله سیستم وکیوم تراپی و بادکش درمانی به سالمندان و دیگر افرادی که از ناتوانی جنسی رنج می برند کمک می کند تا بتوانند رابطه ای موافقیت آمیز با شریک جنسی خود بر قرار کنند .دستگاه های وکیوم مردانه با مارک ها یی گوناگون در بازار وجود دارد که از لحاظ مواد اولیه ، کیفیت در ساخت و نوع عملکرد متفاوت می باشند . پیشنهاد ما به شما آن است که در زمان تهیه و خرید دستگاه وکیوم مردانه به دارا بودن مجوزاز وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران دقت کنید .و از خرید دستگاه های فیک و تقلبی پرهیز کنید .

 

خرید دستگاه وکیوم مردانه دارای مجوز وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران 

 

اتولوژی 

 

علل اختلال نعوظی که شامل موارد زیر می شوند ، بسیار معمول است . بیش از یک علت ممکن است برای این مشکل وجود داشته باشد . 

 

  • اختلالات عروق ، مثل آترواسکلروز ، دیابت ، فشارخون بالا
  • اختلالات عصبی ، مثل نروپاتی های مرکزی و محیطی ، سکته مغزی و ام اس 
  • اختلالات اندو کرین مثل سندروم کمبود آندروژن در مردان سالمند هایپرو هایپو تیروئیدی ، بیماری کوشینگ 
  • ناهنجاری های ساختاری مثل بیماری پایرونی 
  • اختلالات روانپزشکی مثل اضطراب ، افسردگی و...

 

ب -  هایپو گنادیسم مردانه  

 

تولید ناکافی اندروژن از بیضه ها که باعث رسیدن سطح زیستی تستوسترون به کمتر از 70 ng/dl می شود که می تواند با کاهش میل جنسی ، از دست دادن توده عضلانی و قدرت آن و تغییرات در سطح انرژی و شادابی فرد ، همراه باشد . 

افت اندروژن در مردان سالمند شایع است . حداقل نیمی از مردان 50 ساله و بالاتر دارای سطوح آزاد تستوسترون بسیار کمتری نسبت به مردان جوان می باشند . این سندروم را آندروپوز نیز می نامند. 

 

علائم و نشانه ها 

 

هایپو گنادیسم در یک سالمند عموما علائم و یافته های فیزیکی کم یا غیر اختصاصی دارد . شایع ترین علامت ، کاهش میل جنسی است که مستقیما به سطوح تستوسترون بستگی دارد . اگر چه توانایی جنسی به سطوح تستستزون ارتباط ندارد وای اختلالات شدید در میل جنسی باعث اختلالات نعوظی می شود. 

 

اختلالات جنسی در زنان سالمند 

 

تغییرات جنسی مرتبط با پیری طبیعی ، بیماری ها ، نبودن یا مرگ همسر یا فراهم نبودن شرایط مکانی ، از جمله عوامل ایجاد کننده اختلالات جنسی بوده ، اما تنها علل اختلال جنسی معمولا مولتی فاکترویال است . 

 

الف - کاهش میل جنسی در زنان سالمند 

 

میل جنسی در هر دو جنس بستگی به میزان تستوسترون دارد . علل کاهش میل جنسی در زنان عبارتندز : سطوح پایین تستوسترون ، پرولاکتین بالا و به طور غیر مستقیم کاهش استروژن ، علاوه بر آن برخی دارو ها و الکل نیز بر میل جنسی زنان سالمند تاثیر می گذارند .

 

ب - اختلال در تحریک جنسی 

 

ناتوانی جنسی دائم و یا مکرر به منظور کسب یا حفظ پاسخ به تحریک جنسی برای کامل کردن یک مقاربت را گویند. این اختلال ممکن است در طی یائسگی یا بعد از آن رخ دهد ، هنگامی که لغزندگی و الاستیسیته  واژن به دلیل کاهش سطوح استروژن کم می شود .یک علت مهم اختلال در تحریک جنسی ، مصرف برخی داروها از قبیل داروهای آنتی کولینرزیک ، ضد افسردگی های سه حلقه ای و پروتکل های شیمی درمانی می باشد که می توانند باعث کاهش لغزندگی واژینال شوند . 

 

ج - اختلال در ارگاسم 

 

یعنی تاخیر دائم یا مکرر یا نبود ارگاسم ( با فروکش کردن فشار ماهیچه ای ) به دنبال مرحله تحریکی طبیعی از یک مقاربت ، اگر تمرکز ، شدت و مدت این مرحاه کافی بوده باشد . 

اختلال ارگاسم در هر سنی ممکن است در زنان رخ دهد. همچنین می تواند به علت اختلالات روانی مثل افسردگی باشد اما علل ارگانیک یا مصرف بعضی از داروها نیز در این زمینه موثر است . 

 

د - مقاربت دردناک 

 

بیش از یک سوم زنان بالای 65 سال که از نظر جنسی فعال هستند مقاربت دردناک را گزارش می کنند . علل این عارضه عبارتنداز : لغزندگی ناکافی واژینال ، سوزش و خشکی دستگاه تناسلی خارجی ، ولوواژنیت ، تومورهای موضعی یورتریت ، دخول نابجا ( زاویه ورود نامناسب ) بیماری آنور کتال ، تغییر در آناتومی دستگاه تناسلی (رحم پرولاپس یا برگشته ) حتی آتریت .

 

ه - واژینیسم 

 

واژینیسم ، انقباض غیر ارادی و در دناک عضلات تحتانی واژن می باشد که ممکن است به علت مقاربت دردناک باشد . 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر