فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

روانشناسی جنسی سالمندان

روانشناسی جنسی سالمندان

 

 مسائل عاطفی همراه با مسائل حاصل از کاهش تمایلات و توانایی های جنسی ، ترس از دست دادن توانایی جنسی ، افت قوای جسمی ، کاهش روابط شغلی و اجتماعی و مشاهده سالمندی و عدم توانایی مبارزه با کهولت می تواند مسائل عدیده ای را به وجود آورد. عدم توانایی در ارضای زوجه ، مجرد بودن در سنین بالا ، احساس گناه و خجالت توام با بی میلی مسائلی هستند که دکتر باتلر در رابطه با کهولت و کاهش توانایی جنسی تاکید کرده است . دکتر وست بعد از 12 سال مطالعه بر روی افراد مسن و توانایی ها و تمایلات جنسی در آنها می نویسد که فعالیت و تمایلات جنسی به عنوان فاکتور های مهم خودشناسی و احترام به خود در بین سالمندان وجود دارد. ایشان ادامه می دهند که افراد موفق در امور جنسی در امور دیگر زندگی نیز شاداب و موفق هستند. دکتر وست می نویسد که مقاربت جنسی نباید هدف نهایی تلقی گردد بلکه سالمندان با هم آغوشی با همسر می توانند به روحیه بهتری دست یابند. اهمیت خیال پردازی جنسی در طول روز و رابطه این خیال پردازی ها با تمایلات جنسی در سالمندان توسط دکتر سولنیک در سال 1977 میلادی مورد مطالعه قرار گرفت . مطالعه بر روی 277 مرد سالمند نشان داد که با افزایش سن ، خیا پردازی های جنسی در بیداری کاهش می یابد. ایشان اضافه می کنند که اکثریت افراد مورد مطالعه قرار گرفته اظهار داشته اند که بعد از سالگی خیال پردازی های جنسی در بیداری تقریبا از بین رفته است. تفکرات جنسی در جوانان در بیداری تا بار در روز ممکن است به وجود آید و نتیجه آن افزایش تمایلات جنسی و تولید بیشتر هورمون های تستوسترون است. مطالعات دکتر سولنیک در چارچوب پرسشنامه انجام گردید و پاسخ سالمندان راجع به تفکرات جنسی مبنای مهم تمایلات و توانایی جنسی محسوب می گردند و هر چه افکار دیگر مغز انسان را مشغول داشته باشند ، درصد تفکرات جنسی کاهش می یابد . نگرانی های اقتصادی ، احتماعی و خانوادگی افکار جنسی را تحت الشعاع قرار می دهند و میانسالان و سالمندان وقتی برای افکار حنسی ندارند. کاهش تولید تستوسترون نیز سبب کاهش تفکرات و خیال پردازی های جنسی می گردند. 

 

دکتر هنکر گزارش می دهد که از  سالمند و میان سال که از نظر روان - تنی مورد مطالعه قرار گرفتند ،  نفر یعنی حدود 1درصد از بیماری های فیزیکی ، اختلالات روحی و نارسایی های جنسی رنج می بردند . نارسایی های جنسی شامل کاهش میل جنسی و کاهش توانایی جنسی گزارش شده و نیمی از این بیماران از کاهش میل جنسی و توانایی جنسی احساس خجالت داشتند. افزایش نگرانی به دلیل ناتوانیی جنسی موقتی سبب کاهش فعالیت جنسی می گردد. برای فرار از این نگرانی ها ، عده ای از افراد این مطالعه اقدام به کشیدن شدید سیگار کردند. عده ای ساعات کار خود را افزایش دادندو عده ای هم بی خوابی پیدا کردند. افسردگی مرتبط به ترس و نگرانی ناشی از ناتوانی نیز گزارش شد. این چرخه معیوب با کاهش میل جنسی شروع می شود که فشارهای فکری را سبب می گردد. آثار منفی و جانبی مجددی بر روی اعضای بدن به وجود آورده و سبب تضعیف توانایی جنسی می گردد. دکتر هنکر گزارش می دهد گزارش می دهد که 486 سالمند و میانسال که از نظر روان تنی مورد مطالعه قرار گرفتند ، 50 نفر از بیماری های فیزیکی ، اختلالات روحی و نارسایی های جنسی رنج می بردند . نارسایی های جنسی شامل کاهش میل جنسی و کاهش توانایی جنسی گزارش شده و نیمی از این بیماران از کاهش میل جنسی و ناتوانایی جنسی احساس خجالت داشتند. افزایش نگرانی به دلیل ناتوانی جنسی موقتی سبب کاهش فعالیت جنسی می گردد. برای فرار از این نگرانی ها عده ای از افراد این مطالعه اقدام به کشیدن شدید سیگار کردند. عده ای ساعات کار خود را افزایش دادند و عده ای هم بی خوابی پیدا کردند. افسردگی مرتبط به ترس و نگرانی ناشی از ناتوانی نیز گزارش شد. این چرخه معیوب با کاهش میل جنسی شروع می شود که فشارهای فکری را سبب می گردد. آثار منفی و جانبی مجددی بر روی اعضای بدن به وجود آورده و سبب تضعیف توانایی جنسی می گردد. 

 

 

با بررسی و تحقیق بر روی 400 نفر سالمند که شاکی از شرایط و توانایی جنسی خود در طول 10 سال گذشته بودند ، دکتر کاپلان می نویسد که بعد از سن 50 سالگی ، هر نوع کاهش تمایلات جنسی یا عدم دست یابی به نعوظ باعث ایجاد ترس در افراد گردیده و این ترس به نوبه خود باعث تغییرات رفتاری و فرار از برخورد جنسی می گردد. هر چه عمل جنسی در سنین بالا به تعویق بیفتد و یا انجام نگردد، می تواند سبب کاهش بیشتر تمایلات و توانایی جنسی گردد. دکتر کاپلان با بررسی شرح حال افراد این گروه ، مانند دلایل فیزیولوژیکی نارسایی ، داشتن نعوظ صبحگاهی ، شرایطی که در آن ناتوانی جنسی رخ می دهد و اتفاقات قبل از احساس ناتوانی جنسی ، نتیجه گیری می کند که در بیشتر موارد ناتوانی جنسی نشات گرفته از عوامل روانی بوده است . این عوامل عبارتندز : 

 

  •  برهم خوردگی روابط زناشویی به علت بیماری و یا ترک همسر و یا مرگ وی 
  • ترس ، عصبانیت و احساس گناه به دلایل مختلف 

 

دکتر هورن می نویسد که امروزه افراد بالای 65 سال با چند مساله در زندگی مواجه می شوند: 

 

  • تغییرات اقتصادی ، فیزیکی و روانی و اجتماعی و فامیلی 
  • تغییرات جمعیتی سالمندان در سطح جهانی و توجه بیشتر به پیران 
  • افزایش نفوذ سیاسی سالمندان در تصمیم گیری های سیاسی اقتصادی و اجتماعی

 

دکتر هورن هم چنین معتقد است که کلید موفقیت در ایام سالمندی مرتبط با توانایی مادی فرد است. چنانچه افراد مسن از منابع مادی و اقتصادی بیشتری بهرمند باشند ، می توانند نیازهای خود را راحت تر بر آورده کنند و این باعث می شود که فشار های فکری کمتری بر فرد وارد شوند. و در نتیجه توانایی ها در فرد سالمند به طور کلی افزایش می یابد. فرافکنی و فرار از واقعیت افت توانمندی ها در دوره سالمندی ، در افراد مورد مطالعه توسط دکتر پفایفر به اشکال مختلفی خود را نشان داده است . کاهش اشتها ، فرار از منزل ، بد اخلاقی با همسر برای کاهش توقعات زوجه ، کاهش توانایی های جسمی و روانی در اثر توجه بیش از حد بر ناتوانی جنسی در این مطالعات توسط افراد سالمندبیان گردیده است. عده ای از پاسخ دهندگان اظهار داشته اند که چنانچه زوجه جوانتری داشته باشند ، تمایلات از دست رفته بر می گردد ولی همانطور که در مبحث دیگر بیان گردید داشتن زوجه جوان بعد از مدتی عادی شده و حالات قبلی به فرد بر خواهد گشت. 

 

دکتر پفایفر معتقد است که جامعه با تعاریف ساختگی فاصله ای بین سالمند و بقیه اجتماع به وجود می آورد . این فاصله ها به نیازهای جنسی افراد سالمند هم تعمیم می یابد. این باور غلط که نیاز های جنسی بالقوه و توانایی بالفعل سالمندان با دیگر افراد جامعه فرق دارد ، باعث شده افراد مسن و سالمند دچار یاس و افسردگی گردند. تعاریف اجتماعی بی اساس و بی پایه که سالمند احتیاجی به فعالیت جنسی ندارد ، می تواند سبب مسائل جدیدی در زندگی سالمند گردد. نویسنده معتقد است که وظیفه مشاوران و پزشکان کمک به سالمندان در قبول تمایلات جنسی و ابراز بی پروای تقاضاهای خود به افرادفامیل است. از آنجایی که افراد سالمند معمولا یا با اقوام و یا در موسسات نگهداری از سالمندان زندگی می کنند ، آگاهی کلی برای جامعه لازم و ضروری است . ازدواج مجدد برای سالمندان در بهبود و سلامتی روحی و جسمی بسیار مفید است و فعالیت های جنسی سالمند می تواند در نوع برخورد سالمند با خود و جامعه اثرات مثبتی باقی گذارد و به فرد اطمینان خاطر بیشتری ببخشد. 

 

دکتر کامفورت می نویسد که جامعه جوان گرا پیدیده کاهش تمایلات و توانایی جنسی در سالمندان را مورد تمسخر قرار می دهد. سالمندان محکوم به تنهایی می شوند و توقعات و نیاز های جنسی خود را باید پنهان کنند و اجازه صحبت راجع به این مسائل از آنها گرفته می شود. گذشته از وجود بیماری ها و مصرف دارو که سبب کاهش تمایلات و فعالیت های جنسی می گردد ، سالمند سالم احتیاج به فعالیت های جنسی دارد . افزایش سن یک امر طبیعی است و آموزش تغییرات جسمی بدن در سالمندی برای جوانان از واجبات است . زمانی که جوان امروز یا سالمند فردا به سنین بالا رسید ، از اطلاعات دریافتی قدردانی خواهد نمود. اصولا چند سالی بعد از ازدواج ، مسئله همبستری و رابطهخ جنسی کم کم در درجات کم اهمیت تری قرار می گیرند تا حدی که بعد از 8 تا 10 سال پس از ازدواج ، رابطه جنسی به اولویت هشتم یا نهم زندگی تنزل می یابد. به عبارت دیگر مسائل دیگر مانند شغل ، فرزندان ، محیط کار ، منزل ، تهیه مایحتاج و سایر مسائل دیگر ، مهم تر از رابطه جنسی تلقی می شوند. 

 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر