فروشگاه شعبه پاسداران 09124946733
مقالات

مناسب سازی سرویس بهداشتی و توالت منزل برای سالمندان

سرویس بهداشتی منازل یک از مهمترین بخش های خانه می باشدکه به دلیل استفاده از مواد سخت و برنده مانند آینه ، شیر الات و کاشی و سرامیک در آن ، از اهمیت ویژه ای در بحث ایمن سازی منازل جهت استفاده سالمندان ، بیماران و معلولین برخوردار می باشد. افتادن و سر خوردن سالمند در سرویس بهداشتی به دلیل وجود این مواد ، باعث اسیب های جدی به سالمندان خواهد شد . در این مقاله به نحوه ایمن سازی و وسایل مرد نیاز جهت مناسب سازی محیط سرویس بهداشتی و توالت منازل پرداخته می شود.

استفاده از دستگیره های کمکی سالمند برای حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط

با استفاده از دستگیره های کمکی سالمند در توالت ، شخص معلول ، بیمار و یا سالمند می تواند با کمک آنها ، به آسانی و با حفظ تعادل کامل و بدون ترس از خطر سقوط و افتادن بر روی توالت فرنگی و یا صندلی توالت فرنگی بنشیند و پس از اتمام کار از روی توالت فرنگی بلند شود . دستگیره های کمکی سالمند معمولا به دیوار کنار توالت نصب می شوند

با ناتوانی جنسی چه کنم ؟ راهنمای ساده و بی پرده برای آقایان

سوالات رایج آقایان در مورد پروتز الت کلوپلاست

فن آوری های نوین در حوزه سالمندان

با افزایش جمعیت سالمندان در جوامع و مواجه با پدیده سالمندی جامعه ، کشور های توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند تا با به کارگیری فن آوری های نوین در حوزه سالمندان شرایط لازم در راستای افزایش استقلال سالمندان و فعال کردن آنها در اجتماع را به وجود آورند.

به چه دلایلی می بایست از سالمند در منزل نگهداری کنیم ؟

هزینه های بالای نگهداری سالمندان در بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و نقش مخرب روحی که این مراکز در سلامت روحی و روانی شخص سالمند ایفا می کنند بسیاری از خانواده ها را به این نتیجه رسانده که از سالمند خانواده خود در محیط منزل پذیرایی کنند.

چگونه سالمندان بیمار را از رختخواب بیرون آوریم ؟

نگهداری سالمندان در محیط خانه نیازمند آموزش صحیح مراقبت از سالمند درمنزل توسط شخصی که وظیفه نگهداری از سالمند بیمار را بر عهده گرفته است ؛ می باشد . شما با آموزش صحیح این فنون در کنار استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی در حوزه نگهداری سالمندان در منزل خواهید توانست محیطی ایمن برای سالمندان و مراقب در محیط خانه فراهم آورید و از فشار ها و آسیب های جسمی و روانی که سلامت شما به عنوان مراقب و همچنین شخص سالمند را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که نگهداری سالمندان در مراک

نقش فعالیت های مذهبی در دستیابی افراد به سالمندی سالم

با بالارفتن سطح سلامت جامعه و به طبع آن طول عمر بیشتر افراد ، بافت جمعیتی جوامع با افزایش سن رو به رو شده است . با افزایش جمعیت سالمندان ،یکی از مهمترین اهداف در این جوامع، فراهم کردن شرایطی می باشد تا افراد آن جامعه ، به هنگام رسیدن به سن سالمندی از سلامتی لازم برخوردار بوده و در اصطلاح سالمندی فعال ، موفق ، پویا و سالم باشند.

استفاده از تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت زندگی سالمندان

استفاده از تکنولوژی در نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و کنترل و ارزیابی سطح سلامتی آنها می تواند نقش به سزایی ایفا کند . تا بتوان از این افراد در داخل منزل و بدون نیاز به مراکز درمانی و مراقبتی ، نگهداری به عمل آورد . تکنولوژی های روز دنیا بالاخص اینترنت اشیائ می تواند در این زمینه بسیار حائز اهمیت باشد .

مناسب سازی محیط خانه جهت زندگانی ایمن سالمند تنها

بعضی از سالمندان مایلند که مستقل و بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند. این تصمیم ، فرد سالمند و مراقب را دچار چالش های جدیدی می نماید . عواملی مانند تغییرات جسمانی ، روحی ، ایمنی محیط زیست ، مسائل پزشکی ، مسلئل اقتصادی و سایر معضلات می توانند این تصمیم زندگی تنها سالمند را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها توانایی فرد سالمند را تحت الشعاع قرار می دهد و اطرافیان را دچار سردرگمی می کند وو سوال مهمی را به وجود می آورد که آیا این فرد قادر است به تنهایی با فاکتورهای ذکر شده مقابله کند ؟ از آنجا که تصم

پیشگیری از افتادن سالمندان در منزل

برای پیشگیری از افتادن شخص که می تواند سبب آسیب های غیر قابل جبرانی مانند شکستن لگن خاصره و یا استخوان های دیگر شود، فرد مراقب می بایستی از هر وسیله استفاده کند.ترس از افتادن باعث کاهش تحرک و یا حتی بی تحرکی در فرد می شود. عدم تحرک خود می تواند خطر افتادن را افزایش دهد و هم چنین منجر به مسائل جدی سلامتی ، مانند ترومبوز سیاهرگ های عمقی ( تشکیل لخته خون مخصوصا در پاها ) کاهش عملکرد کلیه ها ، کاهش متابولیسم و بالاخره کاهش کیفیت حیات شود.

نقل و انتقال سالمندان فاقد حرکت

جهت حرکت دادن فرد از بستر و جا به جا کردن او ، مراقب احتیاج به آموزش و قدرت بدنی دارد. بدون آموزش فرد مراقب به اسانی در معرض اسیب عضلات و استخوان کمر قرار دارد. جهت حرکت کردن فرد از بستر و قرار دادن وی بر روی ویلچر ، مراقب به اموزش توسط پرستار حرفه ای نیاز دارد.

مراقبت از بیمار مبتلا به آلزایمر

مراقبت از بیمار مبتلا به آلزایمر

بطور قطع هیچ گونه درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد ولی داروهایی جهت کند کردن سیر بیماری و کنترل آثار بیماری وجود دارد. داروهای  مجاز که توسط سازمان غذا و داروی امریکا FDA  پیشنهاد می شوندعبارتندز : دونپزیل ، هیدروکلراید و تاکرین ، ممانتین ، گالانتامین و ریواستیگمین. این آثار بیماری را کاهش می دهند و به بیمار کمک می کنند که زندگی طبیعی تری داشته باشد. داروهای زیادی در شرایط کنونی در حال آزمایش و بررسی هستند و احتمالا به زودی داروهایی جهت جلوگیری از بیماری و حتی درمان این بیماری ارائه خواهند شد. بیماری آلزایمر سه مرحله ابتدایی ، میانی و نهایی داشته و آشنایی با این مراحل کمک موثری به مراقبت و مشخص کردن میزان خدمات می کند. شناخت این مراحل و بررسی میزان توانایی مراقبت در برنامه ریزی مراقبت از بیماران آلزایمری مثمر ثمر است. این سه مرحله در ادامه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 

 

آیا فرد دچاربیماری آلزایمراست ؟ نشانه های هشدار دهنده بیماری 

 

 جهت کمک به تشخیص بیماری آلزایمر مرکز مطالعات بیماری آلزایمر امریکا لیستی از نکات مهم را تهیه کرده است که تا حدودی می تواند آثار بیماری را نشان دهد. بعضی از این آثار می تواند با سایر انواع دمانس متعلق باشند و هیچ ربطی به بیماری آلزایمر نداشته باشند. اگر تعدادی از ای علائم را در سالمند خود می بینید با پزشک متخصص تماس بگیرید :

 

 1. از دست دادن حافظه اخیر که مهارت ها را متاثر می کند. 

این امر یک امر طبیعی است که به طور اتفاقی اسامی را فراموش کنیم . شماره تلفن بخصوصی را از یاد ببریم ولی بعدا بتوانیم آنها را به یاد بیاوریم. در افرادی که دچار دمانس هستندکه یکی از انواع آنها بیماری آلزایم است ، این فراموشی ها بیشتر از موارد اتفاقی بوده و تعداد آنها بیشتر است و هم چنین به یاد نیاوردن آنها نیز وجود دارد. 

 2. مشکل انجام امور معمول 

 

انسانها با مشغولیات زیاد دچار مسائل مختلفی مانند فراموش کردن خاموش نمودن چراغ گاز ، ماشین را روشن گذاشتن ، پارک کردن ماشین و پیدا نکردن آن شده و بعدا به یاد می آورند و آنها را تصحیح می کنند. بیماران آلزایمری ممکن است غذا را آماده کنند ولی به طور کلی فراموش کنند که آن را سرو کنند یا به یاد نیاورند که غذا را آماده کرده اند. 

3. مشکلات بیان و گفتار 

برای هر کسی معمولا پیش می آید که در پیدا کردن لغت ، و یا لغت مناسب برای جمله ای با مشکل مواجه شود . بیماران آلزایمری ممکن است لغات ساده روزمره را فراموش کنند و یا لغات غیر مناسب یا بدون معنی را جانشین آن کنند تا حدی که گفتار آنان غیر قابل درک می شود. 

4.گم کردن زمان و مکان 

فراموش کردن روز و هفته و وقت و محل برای چند ثانیه یک امر طبیعی است ، اما بیماران آلزایمری در خیابانی که زندگی می کنند گم می شوند و نمی دانند کجا هستند و حتی بعضی نمی دانند چگونه به آنجا رسیده اند و راه برگشت را نمی دانند. این بیماران برای ادائ نماز و ساعت انجام فرایض دچار مشکل می شوند و گاهی به هنگام ظهر ، نماز مغرب به جا می آورند و قبله را گم کرده و به سمت های مختلف می ایستند. 

5 . کاهش قدرت قضاوت 

ممکن است فرد عادی برای چند ثانیه قدرت قضاوت خود را از دست بدهد ولی بلافاصله بر خود مستولی می شود. بیماران آلزایمری ممکن است لباس های نا مربوط بپوشند و مثلا وسط تابستان پالتو و کلاه بر سر بگذارند و یا بی حجاب در جلوی جمع ظاهر شوند و یا بدون کفش در خیابان راه بروند. 

6 .  مشکلات تفکر انتزاعی 

کارکردن با حساب بانکی ممکن است در بعضی موارد مشکل باشد و انسان دچار خطا شود ولی بیماران آلزایمری ممکن است به طور کل اعدادرا فراموش کنند و اعمال ساده مانند جمع و تفریق را فراموش کرده و یا اصولا ندانند که در بانک چه کاری دارند. 

7 . گم کردن اشیا 

هر کدام از ما ممکن است گاهی کلید ها را در جایی قرار داده و فراموش کرده باشیم . بیماران آلزایمری اشیا را در جاهایی قرار می دهند که غیر مناسب است و هرگز پیدا نخواهند کرد مانند گذاشتن اطو در فریزر و یا ساعت در قندان 

8 . تغییر در رفتار و خلق 

همه افراد گاهی دجار تنگی خلق و یا ناهنجاری های رفتاری می شوند. بیمار آلزایمری به سرعت تغییر خلق می دهد و در چند ثانیه از خنده به گریه بدون دلیل تغییر خلق می دهد و یا رفتارهایی ضد و نقیض در یک واحد زمانی انجام می دهد . مثلا در حالی که گربه را ناز می کند به یک بار گوش او را می کشد. 

9 . تغییر در شخصیت 

تغییر شخصیت با افزایش سن یک امر طبیعی است ، اما بیماران آلزایمری دچار تغییرات شدید می شوند. معمولا یا به شدت می ترسند و یا مشکوک هستند و یا دچار اغتشاش فکری می شوند. 

10 . از دست دادن حوصله 

این یک پدیده عادی است که انسان از کار ، خانه ، شغل و یا مسئولیت های اجتماعی خسته شود ولی با توجه به مسئولیت ها انسان ها سزیعا حوصله را بازیابی می کنند. بیمار آلزایمری با از دست دادن حوصله و عقب نشینی به مدت طولانی ، ممکن است احتیاج به ترغیب و تشویق جهت بازیابی حالت از دست رفته داشته باشد. قهر کودکان و حرکاتی که قبلا از شخص دیده نشده ممکن است ظاهر شود و مراقب و خانواده از حرکات فر بیمار متعجب شوند. 

 

ایمنی بیماران مبتلا به آلزایمر 

 

ببمار دچار به بیماری آلزایمر ، معمولا قدرت قضاوت خود را از دست می دهد و به طرق مختلف در معرض خطر قرار می گیرد. گام هایی وجود دارد که مراقب می تواند این ریسک ها و زیان های بیمار را به خود و اطراف کاهش دهد. در عین حال که باید استقلال بیمار را حفظ گرد ، حفظ و ایجاد محیط امن در منزل وظیفه مراقب است . مراقب مجبور است با حفظ استقلال بیمار، اورا حمایت کند. ظاهرا مشکل است که تعادل بین استقلال و محیط امن به وجود آید ولی هنر مراقب است که این تعادل را به وجود آورد. نکات زیر می تواند محیط امنی را به وجود آورد. 

 

  • وسایل مقابله با آتش را فراهم کنید.
  • وسایل خطرناک مانند چاقو ، رنگ و مواد تمیز کننده را از دسترس این بیماران دور کنید . بهتر است این وسایل را در محل به خصوصی قرار داده و درب آن را قفل کنید . 
  • تمام داروها را در یکم کمد قرار داده و درب آن را قفل بفرمایید. 
  • کبریت و مواد احتراقی را از دسترس بیمار دور کنید و درجه آب گرم حمام را در حد طبیعی و حتی پایین تر قرار دهید. 
  • اگر بیمار چراغ گاز را مورد استفاده قرار می دهد، گاز را قطع کنید و اجازه مصرف را از او بگیرید. 
  • درب منزل را از بیرون قفل کنید تا بیمار در خیابان ها سرگردان نشود . کفش و لبای بیرون رفتن شخص آلزایمری را در دسترس قرار ندهید. 
  • وسایل کنترل و آژیر دود را در نقاط مختلف منزل نصب کنید. چراغ های راهرو ها و مسیر حرکتی بیمار را بیش از سایر نقاط منزل روشن نموده و شب ها چراغ توالت را روشن بگذارید.
  • کفپوش ، گلیم ، قالی و موکت باید به زمین چسبیده باشد . 
  • سیم تلفن و سیم های مختلف را در کنار دیوار قرار دهید. 
  • برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار و یا ادرار کردن فرد در نقاط مختلف منزل مانند کمد و یا یخچال ، بر روی درب توالت علامت بگذاریدو به او یادآوری نمایید. 
  • آینه را بپوشانید تا فرد با دیدن خود دچار اغتشاش نشود . اغلب بیماران آلزایمری فرد دیگری را در آینه به جای خود می بینند. 
  • جهت پیدا کردن بیمار وقتی که از منزل خارج می شود ولی راه ازگشت را گم می کند ، نام ، آدرس و تلفن خودتان را در جیب های لباس سالمند بگذارید و در صورت امکان از دستبند و یا گردن بندی جهت گم شدن او استفاده کنید. 
  • بیمار آلزایمری دچار شامه قوی و درک موسیقی است ، پس جهت جلب توجه و ایجاد محیط مناسب از انواع بوهایی که دوست دارد و موزیک دوران جوانی او استفاده کنید. 
  • ایجاد انواع تفریحات سالم و بازی می تواند از سرگردانی و اغتشاش فکری جلوگیری کند. 

 


نظرات کاربران
ارسال نظر